Boerenblad NieuweOogst schrijft erover. De kleur van het vlees verschilt, de zuurgraad en het gewicht per uitgebeend deel. Dat zijn de kwaliteitsverschillen die vaklui meteen herkennen. Maar hoe zit het met consumenten?

Neem het Duroc varken. Volgens kenners een veelbelovend ras. Het vlees zou beter van kleur zijn en goed van zuurgraad. Ook de ‘marmering’ wordt bejubeld. Maar nu proeven. De resultaten van proeverijen met consumentenpanels noemt Westfort verrassend. Consumenten blijken niet of nauwelijks verschil te proeven.Het bedrijf is voor consumenten op zoek naar beter spul (men spreekt ook van duurzame varkensproductie) waar klanten meer voor willen betalen, maar ontdekte dat op smaak niet gemakkelijk te scoren valt.

We kijken er niet van op. Vergelijkbare proeverijen met kip hadden hetzelfde resultaat. Een plofkip wordt net zo gewaardeerd als een driesterren-kip die langzamer groeide. Ook rundvleesrassen worden blind geproefd niet herkend. Behalve als er nadrukkelijk iets over verteld wordt. Dan wordt bijvoorbeeld een hamburger van McDonald's stukken lekkerder gevonden als de proever wijs gemaakt is dat het een biologische burger is.
Smaak lijkt vooral een verhaal dat tussen je oren zit. Om verschil te proeven, moet je eerst het verhaal gehoord hebben.
Dit artikel afdrukken