De Chinese webwinkel Alibaba, de grootste ter wereld, vestigt zich in Amsterdam om producten in te kopen voor de Chinese markt. Daar blijft het niet bij. Alibaba verkoopt ook hier wat het overal in de wereld vindt voor zijn steeds aantrekkelijker wordende functie als platform. Aliexpress is specifiek op internationale consumenten gericht.
Aan de Amsterdamse Vijzelstraat is het Benelux-kantoor van Alibaba gevestigd. Hoofdtaak: zoeken naar bedrijven die hun spullen via de webwinkels van het concern willen aanbieden. Wereldwijd, dus ook hier.
In de media heet het vanmorgen dat het bedrijf zich vanuit Nederland vooral richt op de inkoop van voedings- en genotmiddelen in de Benelux, met name zuivel, chocola en alcohol. Roland Palmer, oud-topman van Blokker Holding, gaat het Alibabakantoor in Amsterdam leiden. Daarnaast wordt vanuit het kantoor de promotie van Aliexpress - de 'westerse' webwinkel van Alibaba - in Nederland gedaan.
Alibaba opent in hoog tempo vergelijkbare vestigingen buiten China. Amsterdam is inmiddels het vijfde Europese kantoor.
De grootste ter wereld, derde in Nederland
In 2015 behaalde het door Jack Ma in 1999 opgerichte bedrijf een hogere omzet dan Amazon en Ebay tezamen. Daarmee is Alibaba veruit de grootste webwinkelier ter wereld.
De Westerse formule Aliexpress had vorig jaar wereldwijd 90 miljoen kopers. Over Nederland zijn geen verbijzonderde cijfers bekend. Het Parool meldt op gezag van Similar Web dat Aliexpress, gemeten in bezoekersaantallen, de derde webwinkel in Nederland is. Aliexpress moet Marktplaats en Bol.com nog voor zich dulden, maar heeft al meer bezoekers dan Coolblue, Wehkamp en Zalando.
Zetje voor online food?
De doorbraak valt te verwachten als naast de jeugd ook oudere doelgroepen hun weg naar de wereldwijd snel bekender wordende Chinese webwinkelier vinden.
Vooralsnog aarzelt Bol.com om in voedingswaren te gaan omdat eigenaar Ahold nog even vasthoudt aan de functie van zijn winkels in Nederland en België. Mogelijk kan Alibaba het online brengen van een spannend food aanbod een zetje geven. Iedere producent weet alvast waar hij heen moet om zijn product in de voor ieder Nederlandse huishouden beschikbare Alibaba-winkels te leggen. Bol.com zal dan snel volgen én zorgen voor een nieuwe dynamiek in distributie.
Dit artikel afdrukken
In de media heet het vanmorgen dat het bedrijf zich vanuit Nederland vooral richt op de inkoop van voedings- en genotmiddelen in de Benelux, met name zuivel, chocola en alcohol. Roland Palmer, oud-topman van Blokker Holding, gaat het Alibabakantoor in Amsterdam leiden. Daarnaast wordt vanuit het kantoor de promotie van Aliexpress - de 'westerse' webwinkel van Alibaba - in Nederland gedaan.
Alibaba opent in hoog tempo vergelijkbare vestigingen buiten China. Amsterdam is inmiddels het vijfde Europese kantoor.
De grootste ter wereld, derde in Nederland
In 2015 behaalde het door Jack Ma in 1999 opgerichte bedrijf een hogere omzet dan Amazon en Ebay tezamen. Daarmee is Alibaba veruit de grootste webwinkelier ter wereld.
De Westerse formule Aliexpress had vorig jaar wereldwijd 90 miljoen kopers. Over Nederland zijn geen verbijzonderde cijfers bekend. Het Parool meldt op gezag van Similar Web dat Aliexpress, gemeten in bezoekersaantallen, de derde webwinkel in Nederland is. Aliexpress moet Marktplaats en Bol.com nog voor zich dulden, maar heeft al meer bezoekers dan Coolblue, Wehkamp en Zalando.
Zetje voor online food?
De doorbraak valt te verwachten als naast de jeugd ook oudere doelgroepen hun weg naar de wereldwijd snel bekender wordende Chinese webwinkelier vinden.
Vooralsnog aarzelt Bol.com om in voedingswaren te gaan omdat eigenaar Ahold nog even vasthoudt aan de functie van zijn winkels in Nederland en België. Mogelijk kan Alibaba het online brengen van een spannend food aanbod een zetje geven. Iedere producent weet alvast waar hij heen moet om zijn product in de voor ieder Nederlandse huishouden beschikbare Alibaba-winkels te leggen. Bol.com zal dan snel volgen én zorgen voor een nieuwe dynamiek in distributie.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook