Het laatste half jaar zijn de dagelijkse boodschappen in de supermarkt 11,3% duurder geworden. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK, waarbij de onderzoekers iedere maand eenzelfde mandje boodschappen afrekenen.

In augustus vorig jaar kostte dat mandje met 55 dagelijkse boodschappen (zoals brood, fruit, melk en kaas, hagelslag, wijn en tandpasta) precies €100. Maar in de jongste onderzoeksronde prijkte €111,30 op de kassabon. "Een gemiddeld gezin met twee kinderen doet jaarlijks voor 7.000 tot 8.000 euro aan boodschappen. Dat betekent dat huishoudens al snel een kleine 800 euro duurder uit zijn, zo’n 15 euro per week," zegt Norman Buysse, directeur retail bij GfK in het AD.

Het marktaandeel van huismerken steeg met 6%, ten koste van de A-merken
Nu ook de energieprijzen fors bijdragen aan de inflatie, verandert de manier waarop consumenten boodschappen doen. Uit het consumentenpanel van 10.000 consumenten dat voor GfK maandelijks bijhoudt wat ze precies kopen, blijkt dat consumenten overstappen op huismerken. Het marktaandeel van huismerken steeg met 6%, ten koste van de A-merken. Ook kiezen de Nederlanders inmiddels voor de goedkopere supermarkten, zoals Aldi, Lidl, Boni, Dirk en Nettorama. Volgens GfK steeg het marktaandeel van deze discountsupers met 3%. Niet dat consumenten minder naar de Albert Heijn of Jumbo gaan, maar ze gaan naar méér verschillende supermarkten, op aanbiedingenjacht.

De slager, groenteboer en visspeciaalzaak groeiden na een lange dalende trend, waren door de Covid-periode weer aan een periode van groei begonnen. Die trend lijkt nu afgelopen. Van de 30% omzetstijging die viswinkels vorig jaar maart nog konden laten zien, is zelfs niets meer over: de omzet daalde in maart van dit jaar met circa 24%. Bij bakkers, kaaswinkels en weekmarkten is zo'n après-corona-dip niet zichtbaar. Hun verkoopaandelen blijven op hetzelfde - hoge- coronaniveau, rapporteren de onderzoekers van GfK.
  • Deel
Druk af