"Het is een blitsoffensief, aan een tempo van 7 filialen per week", schrijft Gondola. Dat ritme is ongekend: binnen een jaar zullen 167 winkels omschakelen op Aldi's nieuwe concept, in de komende 18 maanden nog eens 141 en dan moeten eind 2019 alle 450 winkels in België aangepast zijn.

Dat gaat zo'n €350 miljoen kosten, de grootste investering ooit van de Duitse winkelketen in België. In Diegem ging vandaag de eerste nieuwe winkel open voor het publiek;
VTM nam een kijkje en ook Gondola komt met een fotoreportage. De 'shopervaring' verandert fundamenteel. Alle winkels worden moderner en overzichtelijker, met frisse LED-verlichting. Daarnaast zet Aldi meer in op versproducten - die vormen straks een kwart van het assortiment - met afdelingen met vers brood, vis, vlees, fruit en groente, gemaks- en kant-en-klaarproducten en zelfs bloemen.

'DNA van hard discounter'
Het verschil in beleving op de winkelvloer tussen discounter en service-supermarkt wordt steeds kleiner. Opvallend is wel dat Aldi "zijn DNA van hard discounter niet verloochent". De kartonnen dozen en pallets blijven behouden, dat is en blijft volgens de discounter de meest efficiënte manier voor het aanvullen van producten. Bijna het volledige assortiment bestaat uit private labels. Directe concurrent Lidl verkleint het gat met de overige supers al wat langer door zich in België expliciet als versdiscounter te presenteren. Ook slaagt Lidl er in met luxe producten en 'smart discount' nieuwe klanten over de discountdrempel te trekken. Aldi slaat nu diezelfde weg in. In België is het nu alleen prijsvechter Colruyt die nog het 'Spartaanse uiterlijk' van de hard discounter in zijn winkels handhaaft.

Aldi is sinds 1976 actief in België en kende op één jaar na continue groei, schrijft Vilt. De Belgische vernieuwingsslag maakt deel uit van het €5 miljard kostende Aniko-project waarmee Aldi Nord zijn totale winkelbestand moderniseert.
Dit artikel afdrukken