Dat schrijft het Duitse vakblad Lebensmittelzeitung. Voor het eerst in de geschiedenis maakt discounter Aldi Nord verlies op zijn thuismarkt.
Aldi Nord had gerekend op omzetgroei en investeerde in lijn met de verwachtingen. De groei blijft met 1% echter ver achter bij de gebudgetteerde 3,5-4%, zodat een gat ontstond. Vorig jaar was de winst na belastingen in Duitsland al gehalveerd tot circa €200 miljoen.
Voor het lopende jaar is volgens RetailDetail een verlies met een tweecijferig miljoental te verwachten, een verlies van minimaal €10 miljoen dus.
De winsten van de buitenlandse dochters in onder meer Nederland, België en Frankrijk houden het concern als totaal in de zwarte cijfers.
Aldi Nord moderniseert zijn winkels en bouwt nieuwe filialen. Het bedrijf kondigde aan om tot en met 2020 meer dan €5 miljard te investeren. Inmiddels zou de bedrijfsleiding van plan zijn de investeringen nog verder op te voeren. Dat klinkt als een logische en koele benadering. Het bedrijf is dicht bij de klassieke discountformule gebleven, terwijl de markt gekenmerkt wordt door een felle strijd tussen supermarkten, nieuwe retailformules en de met veel marketingkracht opstomende concurrent Lidl. Om groei te realiseren zal het zich fundamenteler moeten aanpassen aan de nieuwe marktomstandigheden.
Niet besparen, maar meer investeren
De bestuursvoorzitter van Aldi Nord in Duitsland, Torsten Hufnagel, benadrukt dat hij niet werkt aan een kostenbesparings-, maar aan een groeiprogramma. Voor die groei zou hij vooral naar het buitenland kijken. Aldi Nord is niet beursgenoteerd en kan zich daarom investeringen en tijdelijk dalende winsten permitteren.
De naam Aldi wordt gebruikt voor twee verschillende supermarktformules, Aldi Nord en Aldi Süd, met een verschillend verspreidingsgebied. De scheiding tussen de twee is het gevolg van een familieconflict, waarna de twee bedrijven zich gescheiden hebben ontwikkeld. De zuidelijke helft van Duitsland, Groot-Brittannië en landen in andere delen van de wereld worden door Süd bediend. Süd heeft als formule wat meer weg van Lidl en is in Engeland, net zoals Lidl in Nederland, een gevreesde aanvaller van klassieke supermarktformules.
Dit artikel afdrukken
Voor het lopende jaar is volgens RetailDetail een verlies met een tweecijferig miljoental te verwachten, een verlies van minimaal €10 miljoen dus.
De winsten van de buitenlandse dochters in onder meer Nederland, België en Frankrijk houden het concern als totaal in de zwarte cijfers.
Aldi Nord moderniseert zijn winkels en bouwt nieuwe filialen. Het bedrijf kondigde aan om tot en met 2020 meer dan €5 miljard te investeren. Inmiddels zou de bedrijfsleiding van plan zijn de investeringen nog verder op te voeren. Dat klinkt als een logische en koele benadering. Het bedrijf is dicht bij de klassieke discountformule gebleven, terwijl de markt gekenmerkt wordt door een felle strijd tussen supermarkten, nieuwe retailformules en de met veel marketingkracht opstomende concurrent Lidl. Om groei te realiseren zal het zich fundamenteler moeten aanpassen aan de nieuwe marktomstandigheden.
Niet besparen, maar meer investeren
De bestuursvoorzitter van Aldi Nord in Duitsland, Torsten Hufnagel, benadrukt dat hij niet werkt aan een kostenbesparings-, maar aan een groeiprogramma. Voor die groei zou hij vooral naar het buitenland kijken. Aldi Nord is niet beursgenoteerd en kan zich daarom investeringen en tijdelijk dalende winsten permitteren.
De naam Aldi wordt gebruikt voor twee verschillende supermarktformules, Aldi Nord en Aldi Süd, met een verschillend verspreidingsgebied. De scheiding tussen de twee is het gevolg van een familieconflict, waarna de twee bedrijven zich gescheiden hebben ontwikkeld. De zuidelijke helft van Duitsland, Groot-Brittannië en landen in andere delen van de wereld worden door Süd bediend. Süd heeft als formule wat meer weg van Lidl en is in Engeland, net zoals Lidl in Nederland, een gevreesde aanvaller van klassieke supermarktformules.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook