In een persbericht hekelt Aldi de methodiek van Kassa, die uitsluitend naar prijzen kijkt en de kwaliteit voor het gemak vergeet. "De consument wordt misleid door deze test. Kassa vergelijkt appels met peren. De gemiddelde consument krijgt een foutief beeld voorgeschoteld, namelijk dat hij voor de dagelijkse boodschappen in het algemeen goedkoper uit is bij de andere supermarkten dan bij ALDI," zegt Nienke van de Streek, directeur Verkoop en Formule van Aldi Nederland.
Om het beeld recht te zetten start Aldi een landelijke campagne, waar in één zin de essentie van de kritiek weergegeven is: "Scherpe prijs én kwaliteit, dat is pas kassa!"
Aldi voelt zich gesteund door diverse retailexperts, die de pure prijsvergelijking door Kassa op zijn minst 'onzorgvuldig' en zelfs 'sjoemelonderzoek' noemen. Net als Aldi, ving ook hun kritiek tot nu toe bot bij de programmamakers.
De discounter wil graag in gesprek met experts om tot een betere methodiek te komen om de consument inzicht te geven in de verhouding prijs en kwaliteit bij supermarktproducten. "Daarbij willen we uiteraard ook Kassa en de Consumentenbond betrekken. De Consumentenbond heeft namelijk soortgelijke testen uitgevoerd waartegen we ook bezwaren van gelijke aard hebben”, aldus Van de Streek.
Naast de postercampagne en het openbare gesprek onderzoekt Aldi ook nog of er juridische stappen mogelijk zijn. Mocht dit alles niet baten, dan overweegt Aldi de medewerking aan het programma op te zeggen.
Ik moet hier wel om lachen: zowel Lidl als Aldi hadden voorheen geen problemen met dat soort testen. Nu is ineens Leiden in last?
Dit soort testen geven een kleine aanduiding, inderdaad spelen er meer factoren bij en ook is het ene filiaal niet gelijk aan de andere m.b.t. kwaliteit.
Sinds begin dit jaar ben ik (nog) prijsbewuster geworden, omdat rekeningen i.h.a. mij bij voortduring met een verhoging om de oren slaan. Laten we maar zo zeggen: het jaar is nog niet eens op de helft en nu al hoor ik niet meer bij die 96% die volgens Rutte erop vooruit zouden gaan.
Ik ben niet eens gelijk gebleven (eufemisme).
Conclusie op dit moment voor mijzelf: Dirk van den Broek is niet zo bijzonder. Albert Heijn heeft soms verrassend lage prijzen (m.n. in de Bonus en met de Basics-artikelen), maar in sommige segmenten is de prijs weer belachelijk hoog. Vomar is daarin mijn uitwijk-keus geworden, maar het blijft uitkijken geblazen.
De kwaliteit van AH vind ik goed. Het is wel een kwestie van soms uitproberen. Als ik -summier- een maaltijd kant-en-klaar koop is dat altijd van AH en nooit meer van Lidl of andere supermarkten.
Bij Lidl koop ik tegenwoordig weer alleen mijn koffiebonen; het verdere assortiment is -behalve groente en fruit- voor mij niet zo geweldig. Voor mij te veel zout en suiker. En de prijs -ook bij groente/fruit- is vaak gelijk aan het 'boven-segment' AH.
Wat mij opvalt is dat je bij reclame tegenwoordig op hele kleine lettertjes schijnt te moeten letten. Bordje korting op "ALLE producten van..." en dan blijkt in hele kleine lettertjes helemaal onderin te staan "met uitzondering van...". Dat was dan weer bij AH.
En in dat bericht schrijft Kassa: Discountsuper Aldi is een reclamecampagne gestart naar aanleiding van Kassa’s Boodschappenmandje. De supermarkt kwam als duurste uit de prijsvergelijking. Aldi is boos dat bij de vergelijking niet gekeken wordt naar kwaliteit. Dat is volgens de supermarkt misleidend en verwarrend. Onterecht vindt Kassa. De prijsvergelijking is onderdeel van een uitgebreider onderwerp. Daarin is juist uitgelegd dat het om een pure prijsvergelijking gaat en dat Aldi en Lidl het qua kwaliteit goed doen.
Overigens: knappe campagne van Aldi! Voor weinig geld brengen ze de kwaliteit van discounters over de bühne en Kassa werkt er aan mee.
Toevallig net een reactie van kassa op de kassa site
Helemaal met de Aldi (of Lidl) eens. De huismerken/ goedkoopste alternatieven bij AH etc. verschillen enorm in kwaliteit met die producten van de Aldi en Lidl die de A merken evenaren of zelfs overtreffen!!! ZEER onzorgvuldige berichtgeving. Schande voor Kassa, die deze nuanceringen niet maakt!!!! (denk alleen al aan de Euroshopper 68% pindakaas... of is het gehalte inmiddels weer verder gedaald... ik houd dat niet bij... die troep). En Astrid: de Aldi en Lidl hebben overal dezelfde prijzen. Ook al verschilt het kostenplaatje voor de individuele vestigingen. De Jumbo's kunnen sterk verschillen... maar ook daar zijn vaak dezelfde prijzen. Vreemd genoeg is bijv. de biologische sinaasappelsap op Texel - Den Hoorn - bij de Jumbo goedkoper dan hier in Nijmegen... (februari dit jaar 1,22 per liter... een top product voor geen geld... geen gif in het sap met die mee geperste schillen, die op zich méérwaarde geven aan het sap - zoals gebleken uit diabetes onderzoek)
Mijn idee Sytske, er komen zoveel factoren bij kijken of een super uberhaupt wel goedkoper is voor de ene of de andere persoon, dat het gewoon gheen nut meer heeft. Ik vraag me zelfs af in welke plaats zij bij al die supers de spullen kopen, volgens mij moet dat toch 1 woonplaats zijn waar ze toevallig allemaal wel ergens zitten. Een Plus hier in het dorp is bijv ook weer een stukje duurder dan ergens in Rotterdam, misschien is de Aldi hier ook wel duurder dan in Rotterdam waar ik normaal kom, maar dta heb ik nooit vergeleken. En heb je dan bepaalde supers in je buurt waar je altijd komt, dan kan je weer kijken wie wat heeft in welke kwaliteit en smaak.
Prijsvergelijkingen en smaaktesten zijn alleen maar leuk voor het bedrijf die als beste uit de bus komt, maar blijven zeer persoonsgebonden.