Aldi is de manier waarop consumentprogramma Kassa de goedkoopste supermarkt van Nederland bepaalt volkomen beu. Volgens Kassa is Aldi de duurste supermarkt. Onzin, vindt de Duitse discounter.

In een persbericht hekelt Aldi de methodiek van Kassa, die uitsluitend naar prijzen kijkt en de kwaliteit voor het gemak vergeet. "De consument wordt misleid door deze test. Kassa vergelijkt appels met peren. De gemiddelde consument krijgt een foutief beeld voorgeschoteld, namelijk dat hij voor de dagelijkse boodschappen in het algemeen goedkoper uit is bij de andere supermarkten dan bij ALDI," zegt Nienke van de Streek, directeur Verkoop en Formule van Aldi Nederland.

Om het beeld recht te zetten start Aldi een landelijke campagne, waar in één zin de essentie van de kritiek weergegeven is: "Scherpe prijs én kwaliteit, dat is pas kassa!"

Aldi voelt zich gesteund door diverse retailexperts, die de pure prijsvergelijking door Kassa op zijn minst 'onzorgvuldig' en zelfs 'sjoemelonderzoek' noemen. Net als Aldi, ving ook hun kritiek tot nu toe bot bij de programmamakers.

De discounter wil graag in gesprek met experts om tot een betere methodiek te komen om de consument inzicht te geven in de verhouding prijs en kwaliteit bij supermarktproducten. "Daarbij willen we uiteraard ook Kassa en de Consumentenbond betrekken. De Consumentenbond heeft namelijk soortgelijke testen uitgevoerd waartegen we ook bezwaren van gelijke aard hebben”, aldus Van de Streek.

Naast de postercampagne en het openbare gesprek onderzoekt Aldi ook nog of er juridische stappen mogelijk zijn. Mocht dit alles niet baten, dan overweegt Aldi de medewerking aan het programma op te zeggen.
ALDI - SCHERPE PRIJS ÉN KWALITEIT: DAT IS PAS KASSA!
  • Deel
Druk af