Afwijkende formaten
Aldi Nederland verkocht ook al wel A-merken, maar minder dan in ons omringende landen waar al op grote schaal A-merken worden aangeboden. Vanaf deze week komen de eerste Unilever-producten in de Aldi-schappen. Van Bruggen: "Wij zijn bij Aldi aanwezig in meerdere categorieën en met een beperkt assortiment. Categorieën zijn margarines, maaltijdoplossingen, ice tea, dressings, pindakaas, soep, vlees, ijs, persoonlijke verzorging en huishoudelijke verzorging. Het zijn voor een groot deel onderscheidende verpakkingen."
Dat laatste houdt in dat bijvoorbeeld Becel en Blue Band-margarine bij Aldi verkocht worden in bakjes van 600 gram, waar dat bij de andere supermarkten 500 gram is. Hertog slagroomijs ligt bij de Aldi in een verpakking van 1,5 liter, bij de overige supers is dat 900 gram. Ook Calvé, Dove, Axe, Unox, Knorr, Magnum en Robijn wasmiddel prijken vanaf nu in de Aldi-folders en schappen, naast de A-merken die daar al langer verkrijgbaar zijn, zoals Coca-Cola, Bavaria, Leerdammer, Nutella, Mars en Haribo.
Op 5 januari krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het raadsel is ontraadseld: A merk bij Aldi brengt niets extra's I told y....... :-)
Als ik ceo van Unilever was zou ik morgen een campagne beginnen: Onze uitstekende producten zijn verkrijgbaar bij de betere supermarkten.
How to ruin a brand... A merken zijn in zwaar weer verzeild geraakt. En de grap is dat Aldi er, na het eerste gewin (is kattengespin) ook niet veel mee opschiet. De lidl klant zit denk ik helemaal niet op de A merken te wachten.
Kortom ik begrijp geen jota van Unilever
Vanmorgen maakt het FD dan ook de analyse die ik kort noteerde in mijn vorige reactie.
De krant wijst op het gevaar dat door winkelprof. Laurens Sloot en een analist wordt genoemd: ‘Er wordt veel waarde mee vernietigd’, aldus Koen de Jong van IPLC. Hij wijst op de ervaringen van het chipsmerk Funny-Frisch in Duitsland. ‘Dat werd in supermarkten als Edeka verkocht voor €1,99. Diezelfde zak lag bij de Aldi voor €1,19. Daar werd amper marge op genomen. Je raadt al: bij andere supermarkten werd geen zak meer verkocht en bij supermarkten als Edeka zijn de prijzen enorm verlaagd. Het is een enorm risico om te leveren aan partijen als Aldi.’
Theo, zeker met dat ijs heb je een gevoelig punt te pakken. Het gezondheidsbeleid van Unilever schrijft nl. onder meer kleinere Magnums voor.
Een beetje pijnlijk dus. Maar ik begrijp Unilever wel. Naarmate het aandeel van de discounters stijgt ten koste van de 'gewone supers', zal er ook omzet moeten komen uit dat kanaal. En dan pas je je toch weer aan aan de gewoonten.