Na Lidl in 2017, kondigde Aldi Nord begin vorig jaar aan vol in te zetten op biologisch in Duitsland.

Op de Duitse thuismarkt pakt de discounter inmiddels flink uit met zijn biologische assortiment. Ook in andere Europese landen waar Aldi Nord actief is, waaronder Nederland, België, Frankrijk en Spanje, wil Aldi nu volop in biologisch.

Het jaagt traditionele verkopers van biologisch de stuipen op het lijf, meldt RetailDetail. Volgens het Duitse blad Stern wil Aldi zelfs de Europese marktleider in biologisch worden.

Aldi pakt uit met prijzen die zelfs tot zo'n 30% onder de gebruikelijke, toch al lage, prijzen voor biologisch van Aldi zelf liggen. Waarom Aldi dat doet? Het bedrijf lokt kopers van biologisch uit andere winkels weg en hoopt dat die ook steeds meer van hun andere boodschappen bij Aldi komen doen.

Vrees voor verdampende marges
Verkopers van biologisch voedsel zien de recente ontwikkelingen met lede ogen aan; ze vrezen prijsstijgingen omdat Aldi de vraag snel laat groeien in een markt die toch al door schaarste wordt getroffen. Aldi's agressieve prijsaanpak zou de marges kunnen laten verdampen in een markt waarin de inkoopprijzen hoog zijn en Aldi de winkelprijzen omlaag dwingt. Aldi kan concurreren met lage marges omdat het bedrijf veel hogere omzetten per product weet te realiseren dan traditionele concurrenten.

Foodlog interviewde in het voorjaar van 2017 biologische tuinders en boeren die verklaarden dat de prijzen af-erf niet slechter worden door de toename van betaalbaar biologisch aanbod omdat die losstaan van de handelsprijzen. Schaarse grondstoffen zijn bovendien een garantie voor een goede prijs voor de boer. Wel kan het betekenen dat de randjes van de biologische manier van produceren, worden afgesneden en dat nieuwe toetreders de aard van de markt veranderen. Daarvoor waarschuwden de eigenaren van biologische groothandel Udea en de biologische supermarkt Ekoplaza.
Dit artikel afdrukken