Nederlandse bierdrinkers dronken het afgelopen jaar meer alcoholvrij bier dan ooit tevoren. We vinden het lekkerder dan vroeger. Dat blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek.
Nederlanders zijn vorig jaar aanzienlijk meer alcoholvrij bier gaan drinken. De consumptie steeg vorig jaar met 35% ten opzichte van 2013. Vooral vrouwen drinken graag alcoholvrij.
Er ging 26 miljoen liter alcoholvrij bier over de toonbank. De belangrijkste reden om alcoholvrij bier te kiezen, is dat mensen nog moeten rijden (60%). Maar steeds vaker blijkt ook de smaak de doorslaggevende factor. In 2013 dronk 21% van de bierdrinkers alcoholvrij om de smaak, vorig jaar was dat opgelopen tot 36%, melden de Nederlandse Brouwers.
"De smaak is ook verbeterd", zegt Cees-Jan Adema, directeur van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers. "Vergeleken met de alcoholvrije biertjes van tien of twintig jaar geleden is het een wereld van verschil. Er is een grotere variëteit aan alcoholvrije bieren en brouwers maken er ook meer reclame voor."
Speciaalbieren
Ook speciaalbieren en biermixen zoals Radler worden meer gedronken, blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek. Adema: "Consumenten kiezen bewust voor een bier dat bij een specifiek moment past. Op sommige momenten is dat bier met weinig tot geen alcohol. Andere momenten is dat een mooi glas speciaalbier of een verfrissend pilsner. De variëteit aan biersoorten is tegenwoordig enorm, en de keuze voor de consument daarmee ook.”
Die consument is te spreken over het ruimere aanbod in biersmaken en soorten. Twee op de 5 bierdrinkers kiezen vaker voor een ander type bier dan 2 jaar geleden, blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek. De afzet van speciaalbieren steeg met 23%. Vier op de 5 bierdrinkers drinken regelmatig een speciaalbier. Witbier (39%) is het meest populair, gevolgd door abdijbier, tripel en herfstbokbier (allen 27%), en blond bier (26%).
Bierconsumptie daalt
Ondanks de opmars van alcoholvrij en speciaalbier is de totale bierconsumptie in Nederland vorig jaar iets teruggelopen. Uit de accijnscijfers over 2014 blijkt dat de biermarkt met 1,5% kromp. Per hoofd van de bevolking dronken we 68,4 liter bier. In 2013 zaten we nog op 69,6 liter. Pils blijft de meest gedronken biersoort. Tachtig procent van de bierdrinkers pakt minstens 1 keer per maand een pilsje.
Fotocredits: 'Sip', Dennis van Zuijlekom
Dit artikel afdrukken
Er ging 26 miljoen liter alcoholvrij bier over de toonbank. De belangrijkste reden om alcoholvrij bier te kiezen, is dat mensen nog moeten rijden (60%). Maar steeds vaker blijkt ook de smaak de doorslaggevende factor. In 2013 dronk 21% van de bierdrinkers alcoholvrij om de smaak, vorig jaar was dat opgelopen tot 36%, melden de Nederlandse Brouwers.
In 2013 dronk 21% van de bierdrinkers alcoholvrij om de smaak, vorig jaar was dat opgelopen tot 36%Een wereld van verschil in smaak
"De smaak is ook verbeterd", zegt Cees-Jan Adema, directeur van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers. "Vergeleken met de alcoholvrije biertjes van tien of twintig jaar geleden is het een wereld van verschil. Er is een grotere variëteit aan alcoholvrije bieren en brouwers maken er ook meer reclame voor."
Speciaalbieren
Ook speciaalbieren en biermixen zoals Radler worden meer gedronken, blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek. Adema: "Consumenten kiezen bewust voor een bier dat bij een specifiek moment past. Op sommige momenten is dat bier met weinig tot geen alcohol. Andere momenten is dat een mooi glas speciaalbier of een verfrissend pilsner. De variëteit aan biersoorten is tegenwoordig enorm, en de keuze voor de consument daarmee ook.”
Die consument is te spreken over het ruimere aanbod in biersmaken en soorten. Twee op de 5 bierdrinkers kiezen vaker voor een ander type bier dan 2 jaar geleden, blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek. De afzet van speciaalbieren steeg met 23%. Vier op de 5 bierdrinkers drinken regelmatig een speciaalbier. Witbier (39%) is het meest populair, gevolgd door abdijbier, tripel en herfstbokbier (allen 27%), en blond bier (26%).
Bierconsumptie daalt
Ondanks de opmars van alcoholvrij en speciaalbier is de totale bierconsumptie in Nederland vorig jaar iets teruggelopen. Uit de accijnscijfers over 2014 blijkt dat de biermarkt met 1,5% kromp. Per hoofd van de bevolking dronken we 68,4 liter bier. In 2013 zaten we nog op 69,6 liter. Pils blijft de meest gedronken biersoort. Tachtig procent van de bierdrinkers pakt minstens 1 keer per maand een pilsje.
Fotocredits: 'Sip', Dennis van Zuijlekom
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Is er iets van Youp van 't Hek vernomen?
Alcoholvrij bier is in Nederland helemaal niet lekkerder geworden. Wat er wel gebeurt is dat er allerlei smaakjes aan toegevoegd zijn. Radler alcoholvrij is zo mogelijk nog viezer dan sinas. Als je er van houd: prima, maar heb het alsjeblieft niet over bier. Onze Oosterburen doen dat een stuk beter, daar worden alcoholvrije biertjes gebrouwen die zeer de moeite waard zijn. Jever Fun, König Pilsner Alcoholfrei en Warsteiner Doppelherb, mijn top 3! Zeer de moeite waard voor bier! liefhebbers die het hoofd helder willen houden.