Gisteren werd bekend dat het zogenoemde 'alcoholslot' voor mensen die betrapt zijn op het rijden met te veel drank op, in de ijskast gaat. Dat is het gevolg van een uitspraak van het gerechtshof in Den Haag. Het hof bepaalde vorige maand dat een automobilist die een alcoholslot heeft moeten installeren, niet meer vervolgd kan worden voor het rijden onder invloed. Dan zou sprake zijn van twee straffen voor hetzelfde vergrijp. Juridisch is dat niet toegestaan.

Dat betekent dat de wetgever die tot het alcoholslot heeft besloten, een juridisch onuitvoerbare maatregel danwel een wet met een tegengesteld effect heeft gecreëerd. Wie het inhoudelijk bekijkt, constateert dat er mogelijk sprake is van een vermijdbaar foutje van de wetgever.

Minister Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu) zei dat gisteren in de Tweede Kamer. Schultz maakte bekend dat vragen die de Raad van State naar aanleiding van de uitspraak over het alcoholslot heeft gesteld aan het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR) "dermate ingrijpend” zijn dat het op dit moment niet verantwoord is om door te gaan met het opleggen van een alcoholslot.

De minister benadrukte dat het alcoholslot niet van de agenda verdwijnt, maar wel 'bevroren' wordt. Komende maand wordt definitieve duidelijkheid van de Raad van State verwacht.

Schadevergoeding
CDA-Kamerlid Sander de Rouwe toonde zich boos dat Schultz niet zelf het initiatief heeft genomen om het opschorten van het alcoholslot aan de Kamer - de wetgever - te melden. Hij dringt aan op een Kamerdebat over de kwestie. Advocaat Geertjan van Oosten is blij met de kanttekeningen van de Raad van State. Van Oosten staat bestuurders bij die een alcoholslot opgelegd hebben gekregen. Hij kondigde aan dat hij schadevergoeding en uitbouw van geplaatste sloten gaat bepleiten.

Sinds 2011 hebben 11.739 automobilisten een slot tegen zich horen eisen. Slechts 4.974 konden of wilden het dure apparaat (enkele duizenden euro's) bekostigen. Voor het starten moet de bestuurder blazen. Als hij gedronken heeft, start de auto niet. Ook tijdens de rit moet er op onregelmatige momenten worden geblazen.

Fotocredits: CBR
Dit artikel afdrukken