In de horeca kennen we dit fenomeen al bij het ontbijt, waar alles achter glazen afscherming zit. Je moet een deurtje openen om iets te pakken (als gevolg van de sterk doorgevoerde regels van de HACCP). Nu krijgt ook de supermarkt hiermee te maken, maar dan vanuit een CO2-perspectief.
Gegeven de huidige MVO-trend voorspel ik dat de koelvakken snel achter deuren/kleppen gaan.
Albert Heijn heeft de meeste gekoelde producten in zijn schappen liggen. Hiermee is de marktleider verhoudingsgewijs het sterkst verantwoordelijk voor de uitstoot van koolstofdioxide in de supermarktbranche. Maatregelen om de uitstoot te beperken lijken AH het meest te bedreigen. Dat blijkt uit cijfers van GfK Panelservices. De mogelijke verplichting voor supermarkten om koelingen af te dekken met deuren of flappen, waarover de Raad van State half september een uitspraak doet, zijn vooral bedreigend voor formules die focussen op vers.( alsof vers minder vers is als het achter een deurtje ligt!-red-) Meest te verliezen
Volgens onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK Panelservices heeft Albert Heijn dan ook veel te verliezen als er iets verandert aan de koelschappen. 'Albert Heijn is marktleider op het gebied van maaltijden en voorverpakte groenten. Die liggen nou eenmaal in het versvak.'
Argusogen
Supermarkten kijken branchebreed met argusogen naar de zaak die dient tussen enkele supermarktketens en de milieudiensten van IJmond en Amsterdam. Gevreesd wordt dat de omzet van vooral gekoelde impulsproducten inzakt, omdat klanten meer handelingen moeten verrichten om een product te pakken. De maatregel wordt overwogen om de uitstoot van CO2 te verminderen. Door het plaatsen van kleppen of deuren zou 30 procent van het energieverbruik van koelingen kunnen worden bespaard.
% gekoelde producten, meer of minder dan het gemiddelde in 2006
Albert Heijn +12
Konmar +11
Deen +9
Plus +9
C1000 +8
Super de Boer +6
Coop +6
Golff +3
Vomar +3
Nettorama +2
Spar +1
Dekamarkt +1
Jan Linders +1
Jumbo -2
Boni -2
Hoogvliet -3
Edah -8
Digros -14
Bas v.d. Heijden -16
Dirk v.d. Broek -17
Lidl -21
Aldi -30
bron: distrifood
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Rene, we hebben hem zelf er al op gezet. wat vind jij als horecaman nu van dit soort ontwikkelingen?
Over AH gesproken: kent u deze al? http://fr.youtube.com/watch?v=Lt7ftrzkxgg
het zal misschien ook een positieve invloed hebben en gaan betekenen dat er nog eens gekeken wordt naar wat er nou echt gekoeld moet staan. zoals die onzin van Coolbest, die kan gewoon ongekoeld. Noemen ze het maar Lauwbest. Is het nog lekkerder ook.
@Ailko,
Gevreesd wordt dat de omzet van vooral gekoelde impulsproducten inzakt, omdat klanten meer handelingen moeten verrichten om een product te pakken.
Ik denk dat Danone daar wel bang voor is. De spongebobachtige verpakkingen kunnen hun werk zo minder goed doen.
Een vraag: wat betekent dit voor de consumptie van echt en puur, maar gekoeld eten vs houdbaar?
Ik denk dat zij het gelag mee moeten betalen in de vorm van mee-investeren in de nieuwe koelvitrines. Dat moeten ze met acties ook en dus ook met dit soort displays. AH let immers op de kleintjes. En volstrekt terecht natuurlijk in dit geval: moet Danone maar niet in koelvers gaan ;-)