imageDuurzaamheid is niet makkelijk voor supermarkten. De open koelvakken, die voor ons consumenten zo praktisch zijn, zijn de boosdoeners achter veel CO2 uitstoot. Dus moeten er afsluitende deuren voor.
In de horeca kennen we dit fenomeen al bij het ontbijt, waar alles achter glazen afscherming zit. Je moet een deurtje openen om iets te pakken (als gevolg van de sterk doorgevoerde regels van de HACCP). Nu krijgt ook de supermarkt hiermee te maken, maar dan vanuit een CO2-perspectief.
Gegeven de huidige MVO-trend voorspel ik dat de koelvakken snel achter deuren/kleppen gaan.

Albert Heijn heeft de meeste gekoelde producten in zijn schappen liggen. Hiermee is de marktleider verhoudingsgewijs het sterkst verantwoordelijk voor de uitstoot van koolstofdioxide in de supermarktbranche. Maatregelen om de uitstoot te beperken lijken AH het meest te bedreigen. Dat blijkt uit cijfers van GfK Panelservices. De mogelijke verplichting voor supermarkten om koelingen af te dekken met deuren of flappen, waarover de Raad van State half september een uitspraak doet, zijn vooral bedreigend voor formules die focussen op vers.( alsof vers minder vers is als het achter een deurtje ligt!-red-) Meest te verliezen
Volgens onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK Panelservices heeft Albert Heijn dan ook veel te verliezen als er iets verandert aan de koelschappen. 'Albert Heijn is marktleider op het gebied van maaltijden en voorverpakte groenten. Die liggen nou eenmaal in het versvak.'

Argusogen
Supermarkten kijken branchebreed met argusogen naar de zaak die dient tussen enkele supermarktketens en de milieudiensten van IJmond en Amsterdam. Gevreesd wordt dat de omzet van vooral gekoelde impulsproducten inzakt, omdat klanten meer handelingen moeten verrichten om een product te pakken. De maatregel wordt overwogen om de uitstoot van CO2 te verminderen. Door het plaatsen van kleppen of deuren zou 30 procent van het energieverbruik van koelingen kunnen worden bespaard.

% gekoelde producten, meer of minder dan het gemiddelde in 2006
Albert Heijn +12
Konmar +11
Deen +9
Plus +9
C1000 +8
Super de Boer +6
Coop +6
Golff +3
Vomar +3
Nettorama +2
Spar +1
Dekamarkt +1
Jan Linders +1
Jumbo -2
Boni -2
Hoogvliet -3
Edah -8
Digros -14
Bas v.d. Heijden -16
Dirk v.d. Broek -17
Lidl -21
Aldi -30


bron: distrifood

Dit artikel afdrukken