"De nood is aan de man" bij Albert Heijn. Omdat het marktaandeel onder druk staat, voert de supermarktformule een aantal maatregelen door, schrijft Distrifood. Het vakblad sprak met verschillende aanwezigen tijdens de Albert Heijn Winkeldagen, waar AH-ceo Marit van Egmond nadrukkelijk de kaart van omzetverhoging speelde.

"Het draait alleen nog maar om de klant en de omzet. We gaan voor vollere klanten en vollere winkels. Dit zal bijvoorbeeld ten koste gaan van bepaalde leveranciersacties die te weinig opleveren," aldus een aanwezige. Volgens Albert Heijn-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh is 'het leven van de klant' het startpunt bij alles wat Albert Heijn doet. "Een gevolg is dat we de beste winkel willen neerzetten waar onze klanten graag komen. We werken sinds oktober met de nieuwe, versimpelde structuur om met kortere lijnen en minder managementlagen met meer slagkracht in te kunnen spelen op de wensen van onze klant."

Albert Heijn ziet zich geconfronteerd met nieuwe concurrenten, zoals ketens als Big Bazar en Action die euro’s omzet van AH afsnoepen. Ook heeft het bedrijf last van de talloze kleine buurt- en gemaksformules, die als paddenstoelen uit de grond schieten. De nieuwste loot aan die stam is Boon's Pitstop, die vandaag opende in Amsterdam-Noord.

Distrifood - Marktaandeel noopt AH tot grote operatie
  • Deel
Druk af