"De nood is aan de man" bij Albert Heijn. Omdat het marktaandeel onder druk staat, voert de supermarktformule een aantal maatregelen door, schrijft Distrifood. Het vakblad sprak met verschillende aanwezigen tijdens de Albert Heijn Winkeldagen, waar AH-ceo Marit van Egmond nadrukkelijk de kaart van omzetverhoging speelde.
"Het draait alleen nog maar om de klant en de omzet. We gaan voor vollere klanten en vollere winkels. Dit zal bijvoorbeeld ten koste gaan van bepaalde leveranciersacties die te weinig opleveren," aldus een aanwezige. Volgens Albert Heijn-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh is 'het leven van de klant' het startpunt bij alles wat Albert Heijn doet. "Een gevolg is dat we de beste winkel willen neerzetten waar onze klanten graag komen. We werken sinds oktober met de nieuwe, versimpelde structuur om met kortere lijnen en minder managementlagen met meer slagkracht in te kunnen spelen op de wensen van onze klant."
Albert Heijn ziet zich geconfronteerd met nieuwe concurrenten, zoals ketens als Big Bazar en Action die euro’s omzet van AH afsnoepen. Ook heeft het bedrijf last van de talloze kleine buurt- en gemaksformules, die als paddenstoelen uit de grond schieten. De nieuwste loot aan die stam is Boon's Pitstop, die vandaag opende in Amsterdam-Noord.
"Het draait alleen nog maar om de klant en de omzet. We gaan voor vollere klanten en vollere winkels. Dit zal bijvoorbeeld ten koste gaan van bepaalde leveranciersacties die te weinig opleveren," aldus een aanwezige. Volgens Albert Heijn-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh is 'het leven van de klant' het startpunt bij alles wat Albert Heijn doet. "Een gevolg is dat we de beste winkel willen neerzetten waar onze klanten graag komen. We werken sinds oktober met de nieuwe, versimpelde structuur om met kortere lijnen en minder managementlagen met meer slagkracht in te kunnen spelen op de wensen van onze klant."
Albert Heijn ziet zich geconfronteerd met nieuwe concurrenten, zoals ketens als Big Bazar en Action die euro’s omzet van AH afsnoepen. Ook heeft het bedrijf last van de talloze kleine buurt- en gemaksformules, die als paddenstoelen uit de grond schieten. De nieuwste loot aan die stam is Boon's Pitstop, die vandaag opende in Amsterdam-Noord.
#11, Action lijkt me inderdaad geen serieuze concurrent voor food.
Picnic des te meer.
#9 ej,
Dat zie ik als probleem voor de betreffende boer.
Verantwoord geproduceerde producten zijn vast ook duurder, dus die kun je dan beter aanbieden aan speciaalzaken of via de (streek)markt verkopen.
Ik vraag mij af waarom Action als concurrent wordt genoemd en Lidl niet. Heb mijn levensmiddelen nog nooit bij Action kunnen krijgen, wel bij Lidl.
Als ik bij bij de AH levensmiddelen super rondloop, dan zie ik dat ze veel producten van de drogisterij proberen af te snoepen. Waar onderscheidt AH zich eigenlijk nog in met al die blurring en kleinverpakkingen?
Als je straks met de kerstdagen een gans wilt verorberen, dan blijkt deze in het AH assortiment niet voor te komen. Gans, ganzenbout, ganzenborst, niets gevonden, ook niet te bestellen. Bij de Lidl in Duitsland wel, wellicht een jaartje later ook in ons land. Frische junge Gans (ca. 3,8 - 5 Kg), HKL A, mit Innereien. Aus Freilandhaltung. Ursprung: Ungarn.
(Verse jonge gans (ca. 3,8 - 5 kg), handelsklasse A, met ingewanden, buitenren?, herkomst Hongarije.)
En zo probeert Lidl weer wat af te snoepen van de poelier, maar probeert zich wel te onderscheiden.
#8 Ria,
Mijn ervaring is hetzelfde, maar dan met Jumbo. Ik bestel daar nooit wat bij de balie, want met online bestellingen weet ik zeker dat ik het op de gewenste datum krijg (<- is nog nooit wat mis mee gegaan).
Ik kijk bij, voor mijn interessante, aanbiedingen daarom ook eerst of het filiaal het in het assortiment heeft en zo niet dan bestel ik het online. Zo'n bestelling vul ik dan wel aan tot het minimum bedrag voor online bestellen met houdbare/overige producten en ik kies voor een gratis ophaaldag (di t/m do).
#8 Waar moeten al die boeren die straks verantwoord willen produceren dan met hun producten heen?