Wouter Kolk ziet in de nabije toekomst het aantal Albert Heijn-supermarkten licht dalen. De winkels kunnen het groeitempo van de markt niet bijbenen; klanten doen meer en meer boodschappen online. Ook heeft Albert Heijn last van 'kannibalisatie' binnen de eigen keten door onderdelen als AH to Go en Bol.com; consumenten kopen daar spullen die ze niet meer in de 'gewone' winkels van AH kopen. Toch denkt Kolk niet dat het aantal winkels sterk zal afnemen "omdat ze ook voor directe consumptie en de last mile, zeg maar opslag voor de bezorgservice, gebruikt worden," zegt hij in het FD.

Traditionele kruidenierswaren als schoonmaakmiddelen en dierenvoer zullen schapruimte moeten inleveren. Die bestellen klanten meer en meer online. Op het vrijkomende vloeroppervlak wil Kolk meer ruimte bieden aan verse producten en aan 'eethoeken', waar klanten kunnen aanschuiven voor hun vers klaargemaakte maaltijden. Dit jaar gingen er al 20 AH-filialen op de schop, volgend jaar moeten het er 150 zijn.

Kolk ziet bovendien mogelijkheden voor bezorgdiensten met 'personal shoppers', naar het voorbeeld van het onlangs beëindigde Rotterdamse experiment Rappie. Klanten moeten straks niet raar opkijken van 'runners' van snelbezorgservices in de winkel. Die snelle bezorgdiensten zouden ook door partners als Deliveroo en Thuisbezorgd uitgevoerd kunnen worden; Kolk blijkt al met hen in gesprek. Last but not least wil Albert Heijn ook een groter 'maagaandeel' verwerven door warme maaltijden te gaan bezorgen. Niet vanuit de winkels - dat blijkt niet efficiënt genoeg - maar vanuit separate keukens. De eerste keuken-buiten-de-supermarkt gaat volgend jaar open, in Amsterdam.


Buitenhuismarkt: €65 miljard
Sinds 1 november is Wouter Kolk verantwoordelijk voor Ahold Delhaize Europa en Indonesië. In zijn visie moeten supermarkten buiten de lijntjes durven kleuren: "Ik kijk niet meer zo naar de traditionele supermarktcijfers van Nielsen en GfK. Dat is de supermarktsector van €38 miljard. Als ik kijk naar de buitenhuismarkt dan hebben we het ineens over een markt van €65 miljard." De 'buitenhuismarkt heet met een vakterm out-of-home: wat we onderweg, in restaurants en op straat eten. De snel groeiende bezorgmarkt overlapt thuis en buiten eten.

De markt is nogal in beweging. Niet verrassend dus dat Kolk Europa "een raar spelletje Risk" noemt.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Ahold Delhaize is in Nederland en België goed vertegenwoordigd, net als in Oost-Europa. Maar daartussen gaapt nog een gat. Om dat in te vullen wil Kolk gaan samenwerken met andere supermarkten. "We hebben allemaal te maken met de discounters, de digitalisering en technologie van winkels, de opkomst van online en e-commerce en pure internetspelers die ook voeding gaan verkopen. De dynamiek wordt steeds heftiger," zegt hij. Die samenwerking zou bijvoorbeeld de vorm kunnen aannemen van een joint-venture, online-samenwerking, een inkoopcombinatie of een aandelenruil. Daarmee volgt Kolk het advies van Laurens Sloot, de Groningse hoogleraar in het winkelen: door gezamenlijke inkoop moeten supermarkten hun inkoopkosten laten dalen.

Om het kort samen te vatten: nu Albert Heijn krimpt in de markt voor thuis eten, zet de Zaanse super in op de hele markt. Je kunt er straks eten, eten kopen en eten thuis laten bezorgen tegen een aantrekkelijke prijs, door een groter inkoopvolume.
Dit artikel afdrukken