Tijdens de jaarlijkse 'RetailDetail Night', het retailfeest dat de meest verdienstelijke personen en ketens binnen de Belgische retail in de bloemetjes zet, viel het Nederlandse Albert Heijn in de prijzen. Uit de genomineerden (Concept Fashion Store, Flying Tiger en Albert Heijn) verkozen de sectorgenoten de Nederlandse supermarkt tot 'Retailer of the Year 2014'.

Albert Heijn maakt sinds de start in België een snelle opmars door: inmiddels zijn er 25 winkels geopend en de supermarktketen wil dat aantal voor eind 2016 verdubbelen.

De prijs is een opsteker voor de Zaanse super die op dit moment op zijn thuismarkt met twee vingers in de neus wordt voorbijgestreefd door Jumbo, Lidl, nieuwkomer Ekoplaza en een golf kleinere nieuwe winkel- en verkoopconcepten die de verdienmotor van het bedrijf flink laten haperen.

Cru: 'estafette van passie'
Ook het Belgische supermarktlandschap is flink in beweging. Colruyt, van oudsher de brede maar lage prijzen-supermarkt en nu de 'gangbare' in België, opent dit weekend zijn eerste Cru-vestiging in Overijse.

Cru gaat uit van een totaal nieuw concept, waarbij tien 'ambachten' centraal staan, vrijwel alleen verswaren verkocht worden en de nadruk ligt op lokale producten en plaatselijke leveranciers. Het prijsniveau van Cru is hoog. Supers als Delhaize en AH dromen daarvan, maar weten niet hoe ze dat zelf kunnen realiseren.

'Eenvoud is de nieuwe luxe'
Cru weet dat wel. De formule staat geheel buiten Colruyt. Het assortiment is opvallend smal, maar bewust samengesteld door het team van de winkels én de samenwerkende partners. Dat opent de mogelijkheid dat zij ook meer samenwerken om tot een geïntegreerd aanbod te komen, bij voorkeur geïllustreerd in de 'inspiratiekeuken' die een belangrijk onderdeel van Cru uitmaakt. In diezelfde keuken kunnen ook eventuele onverkochte producten verwerkt worden tot te proeven of mee te nemen bereidingen. "Het gaat om puurheid en we willen niks in onze producten, zoals verbeteraars of bewaarstoffen, dat niet absoluut nodig is. We gaan in de eerste plaats voor lekkere, kwalitatieve producten. Als dat bio is, des te beter. Als dat Belgisch is, des te beter. En dat is dikwijls ook zo, merken we”, zegt conceptdirecteur Jean-Pierre Roelands op RetailDetail.

Al van vóór de opening van de eerste Cru gaan de verhalen over de volgende vestigingen. Die doet Roelands af als 'geruchten'. Volgend jaar één, liefst twee Crus erbij en mogelijk een binnenstadsvariant, is waar hij op mikt. Wie weet is dat voldoende om van Cru de volgende Retailer van het Jaar te maken.

Fotocredits: Cru-hoeve Overijse, Colruyt
Dit artikel afdrukken