Hasna Chelhi
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


"Dit is du jamais vu, dit hebben we nog niet meegemaakt in ons land. Het enige dat nog spectaculairder is, is dat je de producten gratis weggeeft," zegt retailexpert Gino van Ossel in de Belgische zakenkrant De Tijd.

Acties
Albert Heijn hoort in België bij de goedkopere supermarkten. In de buurt van Albert Heijn-filialen verlagen de andere supermarkten hun prijzen. Met de Nederlandse actiestrategie van ‘1+1 gratis’-acties wisten de Belgische Delhaize-supermarkten hun achterblijvende groei weer op te krikken.

Vorige week verlaagde Albert Heijn de melkprijs met 7 cent naar 55 cent per liter, wat bij de Belgische landbouwsector kwaad bloed zette. Met deze acties probeert Albert Heijn mogelijk alvast concurrent Jumbo het gras voor de voeten weg te maaien. Jumbo opent dit jaar zijn eerste vestigingen in België.

'Colruyt: verplicht reageren'
Maar België kent natuurlijk van oudsher zijn eigen lage prijzensuper: Colruyt. Volgens zijn eigen 'laagste prijzen'-motto is Colruyt verplicht te reageren op de Albert Heijn-promoties. Dat doet de super overigens alleen bij de verkooppunten die in de directe omgeving van een Albert Heijn-filiaal liggen. Tot nu toe ging het om slechts enkele prijzen, "omdat het merendeel van de betrokken producten niet in het Colruyt-assortiment zit", aldus De Tijd.

Voor Van Ossel is het duidelijk: "Het was een beetje rustig geworden op het prijsbrekersfront, maar dit voorspelt dat er een nieuwe prijsoorlog op komst is." In België dan toch, want vooralsnog zou Albert Heijn niet van plan zijn de '1+2 gratis'-actie ook in Nederland uit te rollen.
Dit artikel afdrukken