De Consumentenbond onderzocht gedurende 8 weken 9 supermarktketens op het aantal aanbiedingen van A-merken, huismerken en verse producten. Waar uit de normale prijsvergelijking blijkt dat Albert Heijn aan de dure kant is, steekt de supermarkt met de meeste aanbiedingen per week met kop en schouders boven de andere supers uit. Ook biedt AH met gemiddeld 34% de hoogste korting.

Gemiddeld heeft Albert Heijn elke week zo’n 1.150 van de 30.000 artikelen uit het assortiment in de aanbieding. Dat kan per filiaal verschillen, maar ze staan allemaal online. Hoogvliet en Jumbo delen de tweede plaats met 600 aanbiedingen die minimaal één week in de aanbieding zijn. Boni, Deka en Dirk hebben de minste aanbiedingen: ongeveer 300. Jumbo biedt bij alle producten de laagste korting, variërend van 22 tot 25%, schrijft de Consumentenbond. Over de gesuggereerde 'prijzenoorlog', in gang gezet door Jumbo, is de Bond kort: "Vooralsnog lijkt het op een storm in een glas water".

In Nederland halen de supermarkten inmiddels een kwart van hun omzet uit aanbiedingen, stelt de Consumentenbond vast. Aanbiedingen zijn dus een belangrijke factor om klanten te trekken. Daarvoor hoeven de klanten overigens niet altijd naar de winkel, de aanbiedingen zijn ook online te vinden. Voor consumenten is koopjesjagen zonder meer aan te bevelen: de 'aanbiedingsbesparing' voor een gezin kan oplopen tot 31% van de wekelijkse boodschappenuitgaven, ofwel op jaarbasis €1.400 in harde euro's.


Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken