Albert Heijn gaat de komende jaren een eigen appel laten telen. In 2021 moet het nieuwe appelras SQ159-Magic Star in alle AH-vestigingen te koop zijn, schrijft Distrifood. Hoe de appel gaat heten is nog niet bekend; Albert Heijn zint nog op een nieuwe merknaam. Het nieuwe appelras is het resultaat van meer dan 20 jaar werk door Wageningen University, leverancier Vogelaar Vredehof en licentiehouder Fresh Forward. In een smaakonderzoek gaf 88% van de deelnemers aan de appel "even lekker of zelfs lekkerder te vinden dan de appel die ze normaal kopen en eten."

Andere pluspunten zijn dat de appel langer goed zou blijven dan traditionele appels, beter resistent zou zijn tegen ziektes en aansluit bij de wens van consumenten naar lokaal eten. Een 'win-win'-situatie: AH krijgt een exclusieve appel en Vogelaar en de telers - die de bomen vanaf nu kunnen planten - krijgen een gegarandeerde en gecontroleerde afzet.

Met het initiatief volgt Albert Heijn in de voetsporen van de Belgische supermarktketen Colruyt, die al eerder een eigen merkappel ontwikkelde om de Belgische appelteelt te steunen. Die appel heet Magic Star.
Distrifood - AH gaat exclusief appelras verkopen
  • Deel
Druk af