Sinds donderdagochtend zijn de stakingsacties in de distributiecentra van Albert Heijn voorbij. Anderhalve week lang lagen de distributiecentra plat. Lege schappen waren het gevolg. Volgende week gaan Albert Heijn en de vakbonden weer om de tafel, na een verbeterd bod van de supermarkt. De repercussies van de staking zullen zich nog geruime tijd laten voelen, verwachten experts. De supermarktwereld verkeert in een 'perfect storm' en kan met een loongolf de inflatie verder aanwakkeren
“We gaan nu samen met alle collega’s aan de slag om onze winkels weer goed te bevoorraden zodat al onze klanten weer hun boodschappen bij ons kunnen doen zoals ze dat gewend zijn”, meldt Albert Heijn. Door de tiendaagse stakingsacties in 5 van de 6 AH-distributiecentra zijn vooral in het zuidwesten en noordoosten van het land lege schappen ontstaan. De Plus in Borculo, zag er zijn omzet met een derde door stijgen afgelopen week.

Ook in de Belgische winkels van de keten, die beleverd worden vanuit Tilburg, waren de gevolgen van de stakingsacties merkbaar, volgens RetailDetail. Bovendien kampt moederbedrijf Ahold Delhaize in België al 2 maanden met sociale onrust sinds zusterketen Delhaize besloot 128 winkels in eigen beheer aan zelfstandigen over te dragen.

Vakbonden FNV en CNV schortten hun acties op na een nieuw aanbod van Albert Heijn. Eerdere voorstellen werden steeds afgewezen, niet alleen omdat het aanbod (eerst 8%, daarna 10%) achterbleef bij de gevraagde 14,3%, maar ook omdat Albert Heijn onderscheid zou maken tussen bestaande en nieuwe medewerkers.

'Perfect storm'
Volgens BNR zal er door de opschorting "nog geen einde komen aan de lege schappen in Nederland en de rest van Europa."

Er speelt meer in supermarktenland. De radiozender sprak met Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing en Retailing aan Nyenrode Business Universiteit. De verschuivingen in aankoopgedrag sinds de coronapandemie, de hoge inflatie, de gestegen prijzen van grondstoffen, arbeidskosten en arbeidsschaarste lijken te leiden tot een 'perfect storm'. Volgens haar kunnen supermarkten de klap van al die hogere kosten nauwelijks opvangen. "Het businessmodel is altijd gericht op groei door het bieden van schaalvoordelen, daar concurreert men op," legt Koelemeijer uit. "In de situatie van hogere kosten kun je niet zomaar de prijzen verhogen, dus dat probeer je dan te absorberen. De grote supermarkten proberen dat wel, maar met het lage winstpercentage kunnen ze dat maar heel beperkt doen." Supermarkten leven van grote omzetten met een lage winstmarge. Normaal ligt die op zo'n 5% voor aftrek van belastingen. Voor onder meer Jumbo dreigt die marge daar ver onder te duiken. Albert Heijn is allang blij met 4% en probeert daarmee stand te houden.

Daar komt nog bij dat supermarkten werken met lange termijncontracten en dat het voorspellen van de vraag steeds moeilijker wordt. "Alleen in Nederland gaat het om ongeveer een miljard euro omzet per week. Als je een paar procent minder nauwkeurig kan voorspellen door deze ontwikkelingen, is dat enorm kostenverhogend. Als je dan pech hebt, zit je aan de verkeerde kant," zegt Koelemeijer.

Daar komt nog eens bij dat als marktleider en grootste werkgever van Nederland Albert Heijn de lonen fors verhoogt, andere supers en overige bedrijven moeten volgen. Dat jaagt de inflatie, waar niemand rijker of beter van wordt, verder aan.