Consumenten kozen Albert Heijn als de meest duurzame supermarkt van Nederland, meldt Distrifood. De grootgrutter eindigde daarmee op de negende plaats in de Sustainable Brand Index. 5.000 Nederlandse consumenten beoordeelden bijna 150 bedrijven en merken op duurzaamheid. Van alle consumenten zei 79% dat duurzaamheid een rol speelt bij het kopen van producten. Consumenten reageren zelfs scherp wanneer bedrijven geen aandacht besteden aan verduurzaming, schreef Foodlog eerder. In de categorie ‘Grocery Stores’ eindigden Lidl, Jumbo en Plus op de tweede, derde en vierde plaats, allemaal na Albert Heijn. Coop, Dirk, Aldi en Spar scoorden ook niet slecht; zij kregen de plekken vijf tot en met acht. Tony’s Chocolonely eindigt overall bovenaan.
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Laten we allereerst de dingen gewoon bij hun naam noemen, dat is belangrijk. Een elektrische auto is niet 'beter voor het milieu' maar minder slecht. AH als meest duurzame supermarkt zou dan hooguit de 'minst onduurzame supermarkt' kunnen zijn. Maar hoe kan een supermarkt ooit duurzaam worden als het verdienmodel met name processed food is?
Precies dat, Dick. Is de marketingwereld bijzonder goed in. Zouden ze een award voor in het leven moeten roepen.
Dus: wij van WC Eend belonen onszelf met de WC Eend Award, dwz het resultaat van imago-campagnes?
De Sustainable Brand Index is een imago-onderzoek en draait om perceptie, meer niet. Het leert ons vooral hoe goed de marketingafdeling van een bedrijf is in het creëren van een duurzaam imago. En op zichzelf is de Sustainable Brand Index dan weer een sterk staaltje marketing van (en voor) een Zweeds marketingbureau.