Het bedrijf is een initiatief dat hoort in de 'stal' van horeca-groothandel en luxe speciaalzaak De Lindenhoff in Baambrugge net onder de rook van de Bijlmer. De basis voor de waaier van activiteiten die uit het bedrijf voortkwam werd gelegd door vader Ben te Voortwis.
Na een kleinschalige start 6 jaar geleden gaat het de onderneming inmiddels voor de wind. Vorig jaar verdubbelde het bedrijf de omzet en voor dit jaar wordt ook weer een groei van 50% verwacht. Te Voortwis verklaart het succes doordat ze een snaar raken bij mensen. “Ze hebben weerzin tegen het anonieme vlees bij de supermarkt.”
Via de websites als Koopeenkoe.nl kiezen klanten zelf hun dier uit. Pas nadat het dier volledig verkocht is gaat het naar de slacht. “Altijd op maximaal een half uur reizen van de boerderij. De koe blijft dan twee dagen bij de slachter om weer rustig te worden en wordt dan geslacht”, aldus te Voortwis. Na een aantal weken rijping maakt het bedrijf de vleespakketten. Kopers moeten dus wel wat geduld hebben, maar dat lijkt het bedrijf geen parten te spelen.
Intussen leveren 110 verschillende boeren vlees aan Crowdbutching. Naast rundvlees bestaat het aanbod ook uit vlees van andere dieren als varkens, kippen, herten, kalkoenen en geiten. Kopers krijgen vlees van kop tot staart, “zodat er geen verspilling is".
Is een koop-een-koe koe anders? Iedere koe is natuurlijk een koe, maar deze is anders omdat je die als besteller zelf hebt uitgezocht bij een boer die zijn naam, adres en het ras bekend maakt. Ook bestel je er de Gasconne-koeien uit de mooie open stal van Dirco te Voortwis (ja, net als Ben ook directe familie van Berend) uit Baambrugge zelf.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Bekend Vlees ?
Het is een ontwikkeling dankzij internet, die er aan zat te komen. En heeft minder met 'bekend' vlees te maken, dan met een kortere meer profijtelijke verkoop/distributie routing, en in dit geval voor mij met een wat kleffe 'emo-format' die overduidelijk op de site als toegevoegde (€)-waarde geldt.
Geen echt waardeoordeel van mij, wel wat opmerkingen.
Crowdbutching is hier een modern begrip voor een ‘industriële slagerij zonder slachten’, c.q. een distributie- versnij- en inpakcentrum, waar boeren aan leveren via lokale slagers, met een ‘format’ die meer oplevert omdat mensen graag betalen voor een intiemere (?) relatie met ‘jouw’ vlees, en hele tracé van ‘jouw’ privé (?) kip, koe, varken (want oormerk sticker op het vleespakket) kunnen volgen.
Geen coöperatieve van boeren waarin die eerlijk participeren, zoals je België wel tegenkomt, die mij meer integer voorkomt en daar ook streng gecontroleerd wordt. Voorbeeld zonder het hypocriete ‘jouw varken’ is PQA ,die zeer succesvol via slagerijen verkoopt, die niet zelf meer slachten..
Het devies van PQA: “Van riek tot vork !” Geen emotioneel gekwaak, maar gewoon nuchter.
De normale routing:
boer - industriële slachterij - gespecialiseerde groothandel - slager/supermarkt - klant/horeca
Hier:
boer - lokale slager (*) - Crowdbutching/internethandel - klant
(*) Denk dat de slager, wat niet duidelijk is, alleen de slachtkosten gehonoreerd krijgt, mogelijk een percentage over gewicht, maar niet in de doorverkoop zit.
Dat laatste kan kwalitatief voordelen opleveren. Qua prijs herken ik dat echter niet, maar dat is mogelijk het gevolg van toegevoegde ‘emo-value’..
Persoonlijk meer sympathie voor de Ardeense concept, omdat je dan een sociaal verticaler bereik krijgt...
De marketing is bij Crowdbutcher puur emo-strategisch. Je kiest ; jouw’ koe met een muisklik, en kunt ‘jouw’ gedurend het hele traject volgen, en ‘jouw’ koe wordt pas geslacht als er precies genoeg crowd-deelnemers zijn voor ‘jouw’ koe.. ‘jouw varken’, jouw kip, jouw geit…
Dat moet dan een meer intieme (?) band creëren. Nep-betrokkenheid..
De honderdduizend(en) klanten kiezen de koe niet in de wei, zoals een afbeelding suggereert, maar kiezen tussen een ‘classic’ en een ‘luxe’ koe op de website..
De echte ‘butchers’ van Crowdbutching, die zelf niet slacht volgens de website:
- Koeien: Slachterij Henk Worst
- Varkens: Slachterij Willems (‘Dit is het vlees van onze vertroetelde varkens’)
- Geit: Slachterij Henk Worst of Abattoir Noord-Holland
- etc.
Een half of kwart varken of koe kopen, of samengestelde pakketten kopen, bestaat als zolang er beesten rondlopen. Binnen een straal van 15-20 km in het dunbevolkte Zeeuws-Vlaanderen kunnen er minstens zo drie topslagers noemen, die ook gewone winkelverkoop hebben:-
- ‘Slagerij de Limousinehoeve’ in Hoek, werkt samen met een uitsluitend Limousine kweker in de buurt link
- ‘Slagerij Dirk & Ria’ in Assenede; heeft een gedeelte van zijn landbouwschuur conform de wet ingericht als slagerij; 6 halve dagen open link
- ‘Slagerij Tresonie’ Schoondijke, eigen mesterij en vrijloop weiden link
Resumé:
Internetverkoop is nog steeds 'booming', en de trend om persoonlijk klantencontact met 'jou' te suggereren/faken is de sleutel, want dat raakt met 'jou' verloren, als je niet in een echt winkel staat verloren.
De nieuwe ontwikkeling die al opgestart is, wordt voor 'jou' nog 'persoonlijker'.
Je krijgt straks 'jouw' eigen virtual personal assistent, die 'jouw' history van 'jouw' account digitaal op dipt, en 'jou'perfect helpt en zelf bepaalt wat voor 'jou'het meest interessant is op basis van 'jouw' algoritmisch geanalyseerd gedrag.
Welcome 'Brave New World !
#1, Bianca - Ik heb vroeger zelf ook weleens bij koopeenkoe.nl besteld en daar kan je de andere delen van de koe er apart bijbestellen.
Op de website vind ik: "Er zijn enkele stukken in de koe waar er te weinig van zijn om over 30+ pakketten te verdelen. Die kun je daarom gratis toevoegen aan je pakket. Hierbij hanteren we het ‘first come, first serve’ principe. We hebben per koe tong, hart, schenkel, nier, lever, mergpijp, staart en botten te vergeven."
'Kopers krijgen vlees van kop tot staart, “zodat er geen verspilling is".'
Als ik de pakketten bekijk, krijg ik het idee dat ik toch nog wat onderdelen van de koe mis. Klopt dat? En zoja, wat gebeurt daarmee?