Ahold Delhaize hoopt jaarlijks €500 mln extra aan synergievoordelen uit de combinatie van zijn activiteiten te kunnen verdienen. De fusiepartners rekenen erop die extra inkomsten vanaf het derde jaar na de fusie te kunnen realiseren.
Het nieuwe fusiebedrijf heeft 6.500 winkels, telt 50 miljoen wekelijkse klanten en biedt werk aan 375.000 medewerkers. Het zal geleid worden door Ahold topman Dick Boer. Mats Jansson, thans voorzitter van de Raad van Commissarissen van Delhaize, wordt voorzitter van Raad van Commissarissen. Het hoofdkantoor van de nieuwe combinatie zal in Nederland staan. De Europese hoofdvestiging komt in België.
Update: RetailDetail komt zojuist met een uitgebreide analyse van de fusie onder de titel Fuseren is noodzaak voor Ahold en Delhaize.
Fotocredits: het door De Tijd bij het uitlekken van de fusiegesprekken getekende logo van Ahold Delhaize, De Tijd
Op 6 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het 'zoenoffer' waarmee Ahold en Delhaize de Amerikaanse mededingingsautoriteit tevreden hoopt te stellen, bestaat uit de verkoop van 86 winkels, meldt De Tijd.
"Via contacten tussen de supermarktgroepen enerzijds en de Federal Trade Commission (FTC), de Amerikaanse kartelwaakhond, anderzijds werd uiteindelijk afgeklopt op een definitieve lijst. Daarbij valt op dat het gros van de af te stoten winkels - 61 om precies te zijn - de doorgaans kleinere Food Lions uit de Delhaize-stal zijn. In totale winkeloppervlakte valt het offer met andere woorden best nog mee. [..] De fusiepartners willen wel kwijt dat de winkels 3,2 procent van de gecombineerde Amerikaanse omzet van beide groepen vertegenwoordigen. Een snelle rekensom leert dat dat neerkomt op een omzetoffer van 1,27 miljard euro. Analisten van ING schatten dat de winkels goed zijn voor een operationele winst van om en bij de 55 miljoen dollar (49,5 miljoen euro).
Daar staat uiteraard wel tegenover dat Ahold Delhaize geld krijgt voor de winkels die het verkoopt. Daar liggen de schattingen in de grootteorde van 500 miljoen dollar (450 miljoen euro). Ahold Delhaize wil zich daar evenwel nog niet over uitspreken."
Ruim een jaar na de aankondiging van de fusie laten Ahold en Delhaize weten dat zij verwachten deze voor eind juli af te ronden.
Het wachten is nog op de wettelijk vereiste goedkeuring door de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC).
De Belgische media zetten de toon tegen de fusies waarin de 'Ollanders' over België zouden walsen; dat zegt de Levensmiddelenkrant, mede op gezag van het FD.
De Belgische Morgen geeft echter ruim baan aan de Nederlander Frank Quix die de Belgische consument vertelt dat Nederlanders de beste kruideniers ter wereld zijn.
Het gerucht sterkt aan: AH wordt weer een louter Hollands merk en zal zijn Belgische winkels in Delhaize omdopen.
Distrifood verzamelde reacties op het nu definitieve fusiebericht.