Supermarktconcert Ahold presenteert licht bij de verwachtingen van analisten achterblijvende kwartaalcijfers. In het tweede kwartaal was sprake van een 4,1% lagere omzet en een bijna 30% lagere nettowinst, die uitkomt op € 147 miljoen. Als verklaring wijst het supermarktconcern op minder afzet - ondanks het WK! - en de harde concurrentiestrijd (die noodzaakt tot prijsacties), ongunstige wisselkoersen, de effecten van desinvesteringen en reorganisatiekosten. Over het eerste halfjaar daalt de omzet met 3,2% (autonoom 0,3%) tot € 17,24 miljard.
Het onderliggend bedrijfsresultaat daalde met 10,4% ten opzichte van vorig jaar en de operationele marge (de winstgevendheid) zakte tot onder de 4-procentsgrens, tot 3,9%. Dat schrijft het FD.
Investeren in klant- en prijsaanbod
Ahold-CEO Dick Boer wijst in het persbericht bij de cijfers op het 'lastige concurrentieklimaat' en de 'uiterst competitieve marktomstandigheden' in zowel Nederland als de VS. In Nederland heeft Albert Heijn moeite zijn marktaandeel te behouden met de hete adem van Jumbo en Lidl in de nek. Boer houdt vast aan de bestaande strategie: "'We investeren verder in ons klant- en prijsaanbod, waardoor het in onze winkels nog beter boodschappen doen is".
België, online en kostenbesparen
Die strategie heeft als andere pijlers het openen van nieuwe winkels in België, online verkopen - die in het tweede kwartaal bijna 20% toenamen - en een kostenbesparingsprogramma. Dit vorig jaar ingezette programma dat € 600 miljoen aan besparingen moest opleveren in 2 jaar, heeft dat doel al bereikt. Ahold zal echter blijven werken aan het verlagen van de bedrijfskosten, zonder dat daar een nieuw streefgetal aan verbonden wordt, meldt het FD.
Dit artikel afdrukken
Het onderliggend bedrijfsresultaat daalde met 10,4% ten opzichte van vorig jaar en de operationele marge (de winstgevendheid) zakte tot onder de 4-procentsgrens, tot 3,9%. Dat schrijft het FD.
Investeren in klant- en prijsaanbod
Ahold-CEO Dick Boer wijst in het persbericht bij de cijfers op het 'lastige concurrentieklimaat' en de 'uiterst competitieve marktomstandigheden' in zowel Nederland als de VS. In Nederland heeft Albert Heijn moeite zijn marktaandeel te behouden met de hete adem van Jumbo en Lidl in de nek. Boer houdt vast aan de bestaande strategie: "'We investeren verder in ons klant- en prijsaanbod, waardoor het in onze winkels nog beter boodschappen doen is".
België, online en kostenbesparen
Die strategie heeft als andere pijlers het openen van nieuwe winkels in België, online verkopen - die in het tweede kwartaal bijna 20% toenamen - en een kostenbesparingsprogramma. Dit vorig jaar ingezette programma dat € 600 miljoen aan besparingen moest opleveren in 2 jaar, heeft dat doel al bereikt. Ahold zal echter blijven werken aan het verlagen van de bedrijfskosten, zonder dat daar een nieuw streefgetal aan verbonden wordt, meldt het FD.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Waar ik altijd boodschappen doe heeft de AH mazzel,want 2x per week heeft ie mij als klant erbij gekregen en dat is dankzij de Dirk die in plaats van de plus is gekomen, ik vind Dirk een nog ergere zaak dan de Plus, die heeft helemaal vaak lege schappen, geen leuke aanbiedingen waar ik iets mee heb en de winkel zelf vind ik altijd vrij chaotisch winkelen, ik kom er niet graag, dan liever de AH samen met de Aldi(Lidl zit daar niet)