Berenberg rekent voor dat Ahold Delhaize in de VS een vierde duurder zou zijn dan marktleider Walmart en 10% duurder dan Kroger. Verder zou het bedrijf te weinig doen om de opmars van de prijsbrekers Aldi en Lidl voor te blijven en zelfs in de online business achterlopen. "Amazon en Walmart zijn de winnaars, terwijl de winkels van Ahold Delhaize achterop blijven," zegt De Tijd.
Muller erkende de achterblijvende verkooptrends: "Behalve met de ketens Hannaford en Food Lion zijn we er helaas niet in geslaagd om te groeien. Dat komt deels omdat de markt in het noordoosten van de VS in volume niet groeit en deels omdat we in een transitie zitten waarbij de ketens zelf hun assortiment en commerciële strategie hebben bepaald. Het is een beetje groeipijn," verklaart hij de situatie in het FD. De internetomzet ging voor de hele groep met 23% omhoog, tot €643 miljoen. Over 2 jaar wil Ahold Delhaize €5 miljard e-commerce-omzet maken. Daarom zal het bedrijf, net als concurrenten, verder investeren in same day of instant delivery bij Peapod, zijn Amerikaanse boodschappenbezorger. Ook experimenteert Peapod met 'slimme sloten', zodat de boodschappen - net als bij Amazon - tot achter de voordeur en zelfs in de ijskast te bezorgen zijn. Dat moet in 2019 weer een dubbelcijferig groeicijfer opleveren, denkt Muller.
Het oordeel van Berenberg is een nieuwe aflevering in de speculaties over de houdbaarheid van het Amerikaanse bedrijf van Ahold Delhaize. Al geruime tijd beweren beleggers dat het Amerikaanse bedrijf zou moeten worden afgesplitst van de Europese Ahold Delhaize activiteiten om te kunnen worden overgenomen door competitieve Amerikaanse bedrijven, waaronder de nieuwe retailreus Amazon.
Op 5 januari krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog