De top van Ahold Delhaize zou overwogen hebben Bol.com beter in de schijnwerpers te zetten, schrijft het FD. Voor beleggers en analisten is Ahold Delhaize namelijk een supermarktbedrijf, met een koers-winstverhouding die bij die sector past. Omdat de resultaten van Bol.com 'verstopt' zitten in de resultaten van het concern als geheel, kan het aandeel Ahold Delhaize onvoldoende 'meeliften' op het succes van de webwinkel. De koers van Ahold Delhaize blijft namelijk echter achter bij de AEX als geheel.

Webwinkels worden in de financiële wereld hoger gewaardeerd door hun snelle groei. Ook Bol.com blijkt namelijk zo'n snelle groeier, al is dat lastig vast te stellen. Beleggers moeten het doen met een jaarlijkse melding van de omzet en kwartaalcijfers waar ook de internetverkopen van heel Ahold in Nederland in verwerkt zijn (ah.nl, webwinkels Etos en Gall&Gall, bol.com).

Een aparte vermelding als bedrijfsonderdeel, of zelfs een eigen beursnotering zou daar verandering in kunnen brengen. Sinds de aankoop in 2012 groeide de omzet jaarlijks met dubbele cijfers tot €2,1 miljard in 2018 (morgen komt Ahold Delhaize met de jaarcijfers over 2019). Toch ziet Ahold Delhaize daar van af. "We dachten: als Amazon ziet hoeveel geld Bol.com hier verdient, zijn ze er morgen", zegt één van de anonieme bronnen tegen het FD.

Het is maar de vraag of Bol.com zich staande zal kunnen houden als het Amerikaanse digitale winkelcentrum, waarschijnlijk al over een maand, echt in Nederland landt. Een en ander ondanks de uitbreiding naar mode en kleding en de ombouw tot een platform waar externe verkopers - net als bij Amazon - hun producten aan de man kunnen brengen. Ahold Delhaize heeft alle reden voorzichtig te zijn: in Duitsland hebben de Amerikanen inmiddels bijna de helft van de markt in handen.
Dit artikel afdrukken