Webwinkels worden in de financiële wereld hoger gewaardeerd door hun snelle groei. Ook Bol.com blijkt namelijk zo'n snelle groeier, al is dat lastig vast te stellen. Beleggers moeten het doen met een jaarlijkse melding van de omzet en kwartaalcijfers waar ook de internetverkopen van heel Ahold in Nederland in verwerkt zijn (ah.nl, webwinkels Etos en Gall&Gall, bol.com).
Een aparte vermelding als bedrijfsonderdeel, of zelfs een eigen beursnotering zou daar verandering in kunnen brengen. Sinds de aankoop in 2012 groeide de omzet jaarlijks met dubbele cijfers tot €2,1 miljard in 2018 (morgen komt Ahold Delhaize met de jaarcijfers over 2019). Toch ziet Ahold Delhaize daar van af. "We dachten: als Amazon ziet hoeveel geld Bol.com hier verdient, zijn ze er morgen", zegt één van de anonieme bronnen tegen het FD.
Het is maar de vraag of Bol.com zich staande zal kunnen houden als het Amerikaanse digitale winkelcentrum, waarschijnlijk al over een maand, echt in Nederland landt. Een en ander ondanks de uitbreiding naar mode en kleding en de ombouw tot een platform waar externe verkopers - net als bij Amazon - hun producten aan de man kunnen brengen. Ahold Delhaize heeft alle reden voorzichtig te zijn: in Duitsland hebben de Amerikanen inmiddels bijna de helft van de markt in handen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
En de consument lacht zich rot. Helemaal goud die vrije markt.
Alsof Amazon niet weet wat Bol.com hier verdient.
De reden van het achterhouden van de cijfers is vast anders: Er moet bakken met geld bij. Daarbij denk ik eigenlijk ook dat Bol.com het qua omzet niet zo best doet (in vergelijking met de markt). Is een beetje een ingeslapen merk aan het worden. Zeg maar een beetje een V&D. Terwijl Amazon meer een Action is. Ik zou daar ook bang van worden.
Die dubbele cijfers stijging van Ahold online (ah.nl, webwinkels Etos en Gall&Gall;, bol.com) zal ook grotendeels van ah.nl komen. Waar al jaren niets verdiend wordt. Bij Picnic, grootste stijger in online food, ook niet trouwens.