De coronacrisis legt supermarktconcern Ahold Delhaize bepaald geen windeieren. De nettowinst in het tweede kwartaal verdubbelde naar €693 miljoen, de winstmarge klom naar 5,3% (versus de verwachte 3,6%) en de omzet steeg naar een 'verbluffende' €19,1 miljard, een miljard meer dan analisten verwachten.

"Ahold Delhaize profiteert dubbel van het feit dat zijn klanten veel meer thuis zitten. Ze eten meer thuis en minder op restaurant en ze kopen vaker online," aldus De Tijd.

Hoewel het echte hamsteren over is, leidde de gestegen thuisconsumptie wel tot extra inkopen. "Bij bol.com speelt mee dat veel non-food winkels gesloten waren en mensen dus online kochten," zegt Ahold Delhaize-topman Frans Muller op de NOS. De online-omzet van Ahold Delhaize groeide met bijna 70% naar €1,4 miljard. Ahold Delhaize verwacht nog dit jaar de grens van €7 miljard onlineomzet te halen, een jaar eerder dan gepland.

De extra kosten die Ahold Delhaize moest maken, vallen bij de winstsprong in het niet. Het bedrijf zette onder meer bewakers en extra schoonmakers in en wierf daarvoor 45.000 werknemers. In het tweede kwartaal beliepen de coronakosten €260 miljoen, over de eerste zes maanden van het jaar €330 miljoen.

Ahold Delhaize stelt de winstverwachting voor dit jaar naar boven bij. Muller: "We denken dat een aantal dingen vanuit corona zullen blijven, zoals meer bewustheid van hygiëne en gezondheid, veiligheid en afstand, maar ook online sterker zal blijven, zowel voor food en non-food." En nee, daar hoort de Hema niet bij: desgevraagd zei Muller "geen bod te hebben uitgebracht op Hema".
De Tijd - Corona boost winst Ahold Delhaize
Reageer
  • Deel
Druk af