
Een bladzijde uit de huis-aan-huis folder van AH deze week. Opvallend is het aantal verpakte producten waar biologisch op staat. Zoveel hebben Unilever, Friesland of Nestlé er niet.
Marketingwise lijkt de kwalitatieve aanduiding 'biologisch' dus een prachtig middel om de kracht van het huismerk flink te vestigen. De A-merken blijven achter, want ze hebben het niet. Zo onstaat dus een top-AH merk dat beter is dan de A-merken. De omgekeerde wereld, maar ze krijgen het voor elkaar.
Dat vind ik knappe marketing.
Dat leidt meteen tot de volgende vraag: hoe gaan de A-merken reageren en wat moet die hele schare minder bekende kleine aanbieders die tot op heden heer en meester waren in 'biologisch' nu doen?
Bedenk bij je antwoord dat ca. 2% van de Nederlandse land- en tuinbouw biologisch is en de motivatie voor biologische teelt onder primaire producenten eerder neer- dan opwaarts is.
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Tja, Straks gaan Campina en Friesland Foods misschien toch nog fuseren. En waar haalt AH nu de melk vandaan?
Vandaag valt op zibb.nl te lezen:
Albert Heijn gaat de weidemelk van Friesland Foods afnemen en zal de nieuwe melk van Campina voorlopig niet op het schap zetten. Dat melden verschillende betrouwbare bronnen in de zuivelindustrie.
De supermarktketen zet de weidemelk van Friesland Foods onder huismerk op het schap en betaalt daar ook een hogere prijs voor. Campina heeft tot dusver geweigerd zijn nieuwe melk, dat van een evenwichtiger vetsamenstelling is, onder huismerk aan te bieden.
Woordvoerders van betrokken zuivelbedrijven willen geen commentaar geven. Albert Heijn laat weten nog steeds met de zuivelconcerns in gesprek te zijn. ”De zuivelmarkt is nu volop in beweging en het gaat niet alleen om melk, maar ook om producten onder ons huismerk en ook om yoghurts en drinks. Daarover lopen de gesprekken nog. Zolang die gaande zijn willen we nog geen mededelingen doen”, stelt een woordvoerster van Albert Heijn.
Ik heb verkoopaandeel melk van AH niet paraat, maar taxeer dat het flink is.
Jo, misschien wel een heel verstandige keuze. Want voor je het weet is het ook nog eens gezonder gemaakt. Met HFCS. Gisteren niet zo vrolijk makend nieuws daarover op evmi.nl.
Excuus AH, op voorhand, voor zoveel gesuggereer. Maar wees er dan ook helder over waarom er meer suiker in zit. Etiketten zijn er om te verduidelijken en niet omgekeerd.
Ik had naar het potje pindakaas gekeken, er zaten wat toevoegingen in waaronder suiker. De normale prijs voor een potje van 360 gram was 1.79.
Voor 2.75 koop ik een dubbele pot en zonder toevoegingen van de Natuurwinkel. Ik blijf bij mijn vertrouwde merk.
Groet,
Jo
Absoluut: volkoren pizza. Da's pas echt vreselijk, helemaal als mensen die zelf bakken ;-)