Daar hadden we het over toen afgelopen week Vrumona bekend maakte in knel te zitten in AH's superinkoperstang.
Vorige week schoot ik uit m'n slof toen bekend werd dat AH binnenkort in eigen dierwelzijnsvlees gaat. In het zogenaamde middensegment, zeg maar Volwaard als het om kip gaat en Milieukeur in varkens.
Of ik wel zo fel moest zijn, werd me meteen gevraagd. Het was immers goed voor de beesten. Ook al had AH Volwaard jarenlang alleen voor de goede sier op de schappen, nu zou het toch ontegenzeggelijk beter worden voor de dieren. Jazeker. Dat valt niet te ontkennen. Maar, schreef ik, wat ook niet te ontkennen valt is het feit dat AH iedere verdere verbetering verder gaat ophouden. Het pikt ff gauw in, wat een paar moedige pioneers tegen de dwaze oppositie van Wakkere Dieren en hun concurrenten toch probeerden. De supermacht die AH uitoefent tegen Vrumona, zal het straks ook uitoefenen tegen Volwaard die gedwongen wordt om onder huismerk te gaan leveren. Volwaard is het afgelopen jaar door zijn nieuwe eigenaar, grootslachter Plukon, al wat uitgekleed. Het slachten gebeurt al anders. De verpakking is al aangepast.
Het moet allemaal goedkoper. Niet beter. Nog steeds is alleen de goede sier mooi zat, al worden de beesten er beter van. Plukon, hofleverancier van AH, verkoop zijn volume uit aan Albert Heijn. Wanneer straks ergens in Europa een Volwaard-achtig concept ontstaat - en dat is meer dan een denkbeeldig risico, want de geruchten gaan al - wordt Plukon straks uitgespeeld tegen die leverancier. Precies zoals AH het deed met Flevosap.
Gevolg? Er komt geen verder doorontwikkeling van dierwelzijn, maar een verdere beknibbeling daarop. Maar het imago en die mooie Dierenbeschermings-
ster blijven. De beweging naar een betere toekomst is weer voor minstens een decennium afgeremd.
Iemand uit boerenkring met een goeie neus voor nep en echt, stuurde me deze week een artikel over het welzijnsvlees van Albert Heijn. Het is niet van gisteren. Zelfs niet van eergisteren. Het is al van meer dan 10 jaar geleden. "AH wil alleen nog verantwoord varkensvlees in schap" kopte Trouw op 30 mei 1998. Er zouden afspraken gemaakt zijn met
Vrijdagmiddag werd bekend dat AH met een nieuw huismerk komt. Puur & Eerlijk gaat het heten. Het was nog niet bekend of m'n mailbox stroomde vol: hoezo puur & eerlijk?
Nou reken maar, huismerk diervriendelijk vlees wordt de pure eerlijkheid zelve. De vermoorde onschuld van AH die het zo goed doet bij zijn klanten, die dol zijn op dat bedrijf dat ze als goed en maatschappelijk verantwoord beschouwen. AH is geen supermarkt maar een supermacht. Het heeft zelfs geen concurrenten meer en speelt god zelf. Wat AH behaagt gebeurt. Ik hoop dat Plukon nog even goed nadenkt, want straks heet Volwaard Flevosap. Maar misschien gaat AH te ver, zoals donderdag op molblog bleek. De goedmoedige sympathie van het consumentenleger begint te keren.
Onderwijl kletsen het bedrijf en de borrelcircuit duurzaamheidslieden nog gezellig verder. Dezelfde boerenman stuurde me een link. De sluwe 'corporate lawyer' Peter Wakkie van AH moeder Ahold staat binnenkort de duurzame passie te preken op een mooi congresje in gezellig ons-kent-ons Wassenaar. Boer pas op je kippen. Nee niet Dick Boer. Dat is die andere vos, de baas van Albert Heijn die beslist wat we eten. Daar heeft Wakkie niet eens verstand van.
Geen ruimte laten voor eerlijke initiatieven, iedereen uitspelen, iedereen uitknijpen en er zelf uitstekend van leven. Da's puur & eerlijk volgens de enige echte supermacht. Hoogste tijd dat meneer en mevrouw consument hun middelvinger in de lucht steken.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Heeft kees van Oers Foodlog gelezen soms?
Deze kop heb ik vorige week helemaal gemist: Plukon wil Volwaard naast Puur & Eerlijk handhaven. Hij spreekt boekdelen.
Flipse, ik denk dat je die bedoelt over Wakker Dier en Milieu Defensie. Van wat ik in de oorspronkelijke tekst zei neem ik nl. niets terug. Dat zou ik ook graag in de kranten zien.
Waarom komt het een noch het ander vooralsnog niet in de kranten? Die lezen hier nl. ook mee.
Als Albert Heijn ergens gevoelig voor is dan is het negatieve publiciteit. Voor dit soort zaken moet je een flinke portie onderzoeksjournalistiek doen. Dat vraagt investering en een bevlogen redactie.
Dick, ik zou zo graag willen dat dit soort uitspraken de landelijke dagbladen zouden halen, bij voorkeur in chocoladeletters (hoeft niet eens Fair Trade te zijn...)