In tegenstelling tot valsemunterij is dit kopiëren niet zomaar strafbaar. Een inkoopmanager van een andere retailer, die ik erover sprak, zag het meer als een soort sport. Het is ook wel knap wat er gepresteerd wordt. Is dit wel MVO, zou je kunnen afvragen ...
De nieuwste Allerhande meldt trots dat Albert Heijn nu ook het kruidenpotje met ingebouwd molentje heeft na laten maken. En de negerzoen. Zoals het
De naam "negerzoen" is enige jaren geleden door fabrikant Buys vervangen door alleen "zoen", maar leeft dus nu weer een beetje voort. Leuk voor de nostalgische neo-koloniale consument.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Hier het volledige bericht uit het Financieele Dagblad.
"De Europese Commissie gaat onderzoeken of supermarkten met hun huismerken de concurrentiekracht van A-merken benadelen.
Dat is besloten nadat de grote levensmiddelenfabrikanten naar de Europese Commissie zijn gestapt om te klagen over de handelswijze van supermarkten, meldt het Financieele Dagblad. Een door Brussel ingestelde werkgroep gaat het effect van huismerken onderzoeken en bekijken of er sprake is van oneerlijke concurrentie.
De werkgroep neemt onder meer het betalen voor schapruimte onder de loep. Huismerken hoeven (vanzelfsprekend) niet te betalen voor schapruimte, in tegenstelling tot de fabrikanten van A-merken. Daarmee subsidieert de fabrikant in feite de producten die hem zware concurrentie aandoen, zo stelt de werkgroep.
Ook klaagt de industrie volgens betrokkenen bij de Europese Commissie over namaak door supermarkten. Wanneer een fabrikant een nieuw product wil introduceren, moet hij maanden van tevoren met de supermarkten overleggen over schapruimte. Diverse fabrikanten menen dat supermarkten de makers van het A-merk benadelen door snel een soortgelijk product te introduceren, nog voor de lancering van het A-merk. Of er werkelijk maatregelen komen vanuit Brussel, moet nog blijken."
Bron: Distrifood/FD
Aha, dan was ik een trendsetter. Ik was al jaren AH-moe! Vooral die huismerkterreur. En nu dat retro "puur & eerlijk", all the way back naar de geitenwollensok waar bio zich al jaren aan probeert te ontworstelen. Maar de Jumbo schijnt het goed te doen.
@RJ, denk je dat Albert Heijn er positief uit zo komen, wanneer het "negerzoenen" op de negerzoenen zou zetten?
Deze cryptorebus (kussen ipv zoenen, negen ipv neger, zoet ipf zoen) is inderdaad wat al te melig. Waarschijnlijk heeft de betrokken afdeling dit als grapje bedacht. Maar ook de directie weet ervan, want de Allerhande zit ook te hinten.
Ach, iedereen heeft recht op een melige bui af en toe.
De grote vraag is: wie produceert ze? Buys die zich in zijn vuistje lacht omdat de ontwikkelkosten er allang uit zijn en de klanten terug ziet komen omdat de neppers niet te eten zijn?
Het lijkt me een te specifiek product, met te weinig afzet om er een hele fabriek voor neer te zetten.