Albert Heijn heeft besloten dat er in de winkelcommunicatie en reclame-uitingen dit jaar geen plaats meer is voor Zwarte Piet. De supermarktketen heeft even de tijd genomen om tot een zorgvuldige afweging te komen hoe met het inmiddels controversiële onderwerp om te gaan. "Omdat heel Nederland klant kan zijn van Albert Heijn, hebben we besloten rekening te houden met zoveel mogelijk sentimenten. We hebben er lang en goed over nagedacht en zijn tot de conclusie gekomen dat Albert Heijn niet doof moet zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet dat de laatste tijd duidelijk is verhard. Je moet iets met zo'n discussie', zegt Ahold-woordvoerder Lukas Burgering op Distrifood.

'Lokaal sentiment'
In de winkels van Albert Heijn zal daarom geen Zwarte Piet terug te vinden zijn. Ook de televisiereclames moeten het zonder Piet doen - het hulpje van Sinterklaas wordt daarin een ongeschminkt blank jongetje. Per winkel krijgt de supermarktmanager de taak om te bekijken of het vanuit 'lokaal sentiment' een goed idee is om kinderen zwart te schminken of de traditionele Zwarte Piet te laten optreden. De mogelijkheid blijft immers bestaan, voor de klanten die graag op traditionele wijze Sinterklaas willen vieren.

Sinterklaassnoep met en zonder Piet
Er is één uitzondering: het Sinterklaas-snoepgoed. Dat is en blijft met Zwarte Pieten verkrijgbaar, maar ook hier krijgen klanten de keus: "We hebben zowel chocolade met de afbeelding van Zwarte Piet als seizoensgebonden snoepgoed zonder afbeelding". Zo hoopt Albert Heijn tussen alle beladen klippen door te laveren.

Afgelopen woensdag werd bekend dat het Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed (VIE) “voornemens [is] het Sinterklaasfeest met alle elementen die daar bij horen op de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed in Nederland te plaatsen”.

Fotocredits: Meindert van D
Dit artikel afdrukken