In april analyseerde NRC Q waarom het niet goed gaat met Albert Heijn. Of dat die analyse juist was, zal nooit iemand weten. De daling van het marktaandeel blijkt echter een feit.

Bijna 10% minder Nederlanders kiezen AH als primaire super
"Albert Heijn levert fors marktaandeel in. De marktleider heeft last van de opmars van Jumbo en het prijsgevecht met Dirk van den Broek en Lidl", schrijft de Levensmiddelenkrant op basis van de Bedrijfsvergelijking Zelfstandige Levensmiddelen Detailhandel (2014) van Deloitte.

Marktleider Albert Heijn blijkt het zwaar te hebben. Waar AH in 2013 nog een marktaandeel van 36 procent had, blijkt dit jaar de teller te blijven steken op 33,8%. In de smalle marge business van een retailer is dat een gevoelig verlies. Niet alleen commercieel, maar ook financieel omdat het gevoelig doortikt in de verlies- en winstrekening.

Supermacht
Klanten keren zich af van AH. Dat blijkt uit cijfers over het aantal Nederlanders dat AH als primaire super noemt. Van 2013 naar 2014 blijkt hun aantal met bijna 10% gedaald

Supermarkten hebben in de media weinig sympathie. Ze werden al 'supermachten' genoemd door oud-minister Gerda Verburg. Keer op keer keert het beeld terug van supermarkten die consumenten als koopvee gebruiken en in ons stoppen wat zij willen. Daarnaast zouden ze boeren uitknijpen.
Recent brachten de Nederlandse journalisten Teun van de Keuken (Puur en Eerlijk) en Gerrit-Jan Groothedde (Weg van de Supermarkt) afzonderlijk van elkaar een boek uit dat de voedingsindustrie en supermarkten in het algemeen pijnlijk fileert. Beide boeken blijken echter met name tegen Albert Heijn gericht te zijn.
Er lijkt iets te zijn dat juist AH als grote en als arrogant waargenomen vertegenwoordiger van de voedingsmiddelenwereld de gebeten hond laat zijn. Wat dat 'iets' is, is een vraag waarop AH vermoedelijk naarstig het antwoord zoekt. Ondanks het feit dat ze geen sympathieke Harry Piekema hebben, blijken andere supers er nl. geen last van te hebben.

Snelle herverdeling van de markt
De supermarktformules Jumbo, Lidl en Dirk van den Broek blijken het zelfs prima te doen. Jumbo ziet een stijging van maar liefst 30% onder mensen die de super hun primaire bron voor levensmiddelenaankopen noemen; aangetekend moet worden dat dit cijfer wordt vertekend door de C1000 filialen die de Veghelse super overnam.
Het marktaandeel van Jumbo, met daarin meegerekend de overname van C1000, groeide van 17,8 procent naar 20,7 procent. Lidl groeide van 8,6 procent naar 9,0 procent. Opvallend is voorts de groei van Dirk – inclusief zijn formule Dekamarkt – van 4,0 procent naar 5,5 procent. Dat komt neer op een stijging van meer dan een derde. Het lijkt erop dat gesteld mag worden dat de markt om Albert Heijn heen zich snel aan het herverdelen is.

Marktonderzoeksburo GfK meldde vanmorgen dat de totale markt voor foodretail in Nederland in de maand augustus met 2% is gekrompen.

Fotocredits: Dutch Girls Stealing a Shopping Cart, meiburgin
Dit artikel afdrukken