Het is al jaren een running gag onder culinair journalisten: de guacamole van AH bevat nauwelijks avocado. Er zit slechts 0,7 procent avocadopoeder in. Binnen enkele weken verdwijnt het product uit de schappen, zegt volgens EVMI de Consumentenbond die met zijn wat gedateerde campagne Kletsmajoren de AH-guacemole uit de culinaire sloot haalde.

De guacamole-nep was zo bekend onder het kritische publiek dat geen enkele voedselactivistische NGO zich eraan waagde. Toch heeft het effect nu de aloude Consumentenbond zich er niettemin aan durft te wagen.

De Consumentenbond reageert blij en schrijft op zijn site: Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Met de campagne Kletsplaatjes voeren wij al anderhalf jaar samen met consumenten actie tegen de marketingtrucs van fabrikanten. Wij zijn dan ook erg blij met het nieuws dat Albert Heijn stopt met de verkoop van deze guacamole zonder echte avocado, met slechts een snufje avocadopoeder. Wij hopen natuurlijk dat de andere gegadigden voor de Kletsmajoor Award ook hun product of het etiket aanpassen'.
Albert Heijn blijft genomineerd voor de Kletsmajoor Award vanwege hun eerdere rechtvaardiging van de 0,7% avocadopoeder in hun guacamole dip. Hun smoes was dat het een dip is en geen echte guacamole.


Naast zijn concurrenten Foodwatch en de Keuringsdienst van Waren telt de Consumentenbond weer mee.
Dit artikel afdrukken