"AH draait huismerk Puur en Eerlijk de nek om" schrijft de Volkskrant. "AH Biologisch komt, AH puur&eerlijk verdwijnt", schrijft vakblad De Levensmiddelenkrant. Zelf zegt AH: "Albert Heijn geeft biologisch een flinke impuls".

Wat is er aan de hand?

Consument kiest biologisch
Volgens AH blijkt uit marktonderzoek dat "steeds meer Nederlanders kiezen voor biologische producten." Bijna driekwart van de Nederlandse huishoudens zou biologische producten kopen en daar meer van willen. De Zaanse grutter zegt: "'Biologisch is voor hen meer dan een keurmerk. Het staat voor een gezonde manier van leven en eten met een goed gevoel. Vanaf vandaag maakt Albert Heijn de keuze voor biologische producten voor een groot publiek eenvoudig met AH Biologisch: een nieuw eigen merk met nieuwe, frisse verpakkingen. Daarnaast wordt het assortiment flink uitgebreid en extra onder de aandacht gebracht."

Duurzaam was onbegrijpelijk
Duurzaam is uit, biologisch is in. En dat is logisch want duurzaam was niet te begrijpen als het niet biologisch was. Daar is in de afgelopen jaren door alle marketeers het nodige over gezegd. Immers, hoe moest een normaal mens die net had geleerd dat biologisch OK was, begrijpen dat er ook duurzaam bestaat dat ook OK, maar niet biologisch is.
Nu 'OK' pakt, is het dus tijd om er geen twijfel over te laten bestaan. Daarom kiest AH voor biologisch.

Soepzooitje
AH ving bij de introductie van Puur & Eerlijk alles wat OK kon heten onder zijn 'duurzame' huismerk. Van een beetje OK (bijv. 1 ster van de Dierenbescherming) tot Fairtrade (dat geen sterren heeft) tot biologisch (dat op groenten geen sterren heeft, maar op vlees wel drie). Door dat 'soepzooitje' werd AH het mikpunt van kritiek van journalisten, NGO's en columnisten. TV-journalist en Parool-columnist Teun van de Keuken schreef een boek met de titel Puur en Eerlijk dat bepaald niet bedoeld was als hommage aan het duurzame huismerk van AH. NGO Foodwatch voerde campagne tegen het onduidelijke 'keurmerk'.
Zo werd Puur & Eerlijk de kop van Jut. Dat is nu afgelopen.

Breed assortiment: vers en houdbaar
AH Biologisch bestaat uit verse en houdbare producten, van alledaags tot bijzonder. Van appels, melk en chocolade tot babyvoeding, verse soepen en wijn. Natuurlijk zijn al deze biologische producten onafhankelijk gecontroleerd en dragen ze daarom het Europese biokeurmerk. De nieuwe verpakkingen komen vanaf deze week geleidelijk op het schap bij Albert Heijn. Het assortiment wordt bovendien uitgebreid met 120 nieuwe producten zoals verse soepen en quiches, crackers, thee, kazen, quinoa, vruchtensiropen, vers vlees en fruit. In totaal bestaat het AH biologisch assortiment straks uit bijna 500 producten. Samen met de biologische producten van A-merken en de meer specialistische biologische merken biedt Albert Heijn dan in totaal 1.200 biologische producten aan. Dit aantal wordt in de loop van 2015 nog verder uitgebreid.

En Fair Trade en de simpele sterren dan?
Fair Trade valt buiten de boot. Ook die eenvoudige ene en tweede ster van de Dierenbescherming zijn opeens niet 'duurzaam' meer. Hoe moet de consument die vinden? De niet-biologische Puur & Eerlijkproducten vallen per april onder het gewone Albert Heijn huismerk. "Mensen weten meer over keurmerken, zijn bewuster gaan kopen. Als ze een fairtrade product willen, kunnen ze dat nog steeds vinden door op het keurmerk te letten", zegt woordvoerder Anoesjka Aspeslagh van AH tegen de Volkskrant. Er is geen 'soepzooitje' meer nodig, zegt ze met zoveel woorden.

AH volgt de klant en niet Nederlands boegbeeld duurzaamheid
Toch is de keuze van AH is boeiend. Aalt Dijkhuizen, het officiële boegbeeld van de duurzame Food en Agri innovatie in Nederland, betoogt onvermoeibaar dat biologisch niet duurzaam is. Volgens hem is biologisch vervuilend en onduurzaam. Het zou meer grond, meer water en meer energie kosten en minder kilo's gewas, fruit, vlees, zuivel en eieren opleveren dan duurzaam.
Maar daar begrijpt de klant geen snars van, zeggen de marketeers van AH. Daarmee kiezen ze met hun nieuwe AH Biologisch huismerk niet alleen tegen duurzame innovatie, maar ook tegen de Alliantie Verduurzaming Voedsel waar ook de Zaanse super via het CBL, de koepel voor levensmiddelenhandel, lid van is en waarvan Dijkhuizen als voorzitter van de Stuurgroep het beleid aftikt.

Waarom?

AH volgt wat de klant begrijpt en hoopt daarmee eindelijk van het gezanik tegen Puur en Eerlijk af te zijn.

Fotocredits: AH Biologisch, AH
Dit artikel afdrukken