Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid riep begin dit jaar het bedrijfsleven op om een steentje bij te dragen aan de ouderenzorg. Albert Heijn was het eerste bedrijf dat zijn Pact voor de Ouderenzorg tekende. Tijdens de opleiding tot 'eenzaamheidswerker' leren de supermarktmedewerkers de signalen van vereenzaming herkennen, zodat zij eenzame ouderen een beetje kunnen ondersteunen.

De minister is blij met het project van de super, schrijft het AD. Maar er is ook kritiek. Hoogleraar Theo van Tilburg (VU Amsterdam) vindt de supermarkt een onjuiste plek om eenzaamheid te herkennen, en vreest voor stereotypering.

In januari komt een tweede groep AH-medewerkers van de cursus. Dan heeft ieder Haags filiaal 2 personeelsleden die de eenzaamheidstraining hebben gevolgd. Uiteindelijk wil AH dat er op gezette tijden in de winkel een medewerker aanwezig is die geen vaste werkzaamheden uitvoert maar aan tafel zit met een luisterend oor. Zo wil de super zijn 'buurtfunctie' versterken.

Juist met de feestdagen speelt het thema eenzaamheid op. Uit een onderzoek door het Leger des Heils onder ruim 3.300 Nederlanders blijkt dat 79% van de Nederlanders denkt dat mensen zich met kerst eenzamer voelen, schrijft het AD. Eén op de vier voelt zich ook daadwerkelijk eenzaam.
Dit artikel afdrukken