Dat resulteerde in 'Beter voor Koe, Natuur en Boer'-melk die inmiddels alweer 2 jaar in de schappen te vinden is. Maar die melk is zijn onderscheid inmiddels alweer kwijt door de introductie van de PlanetProof-melk van FrieslandCampina die de andere supers een stap vooruit hielp. De FrieslandCampina-melk met het keurmerk van PlanetProof is inmiddels te vinden in vele supermarkten, van prijsvechter Aldi tot assortimentssuper Jumbo en up-market super PLUS.
Daarom moet Albert Heijn er weer overheen. Het bedrijf stelt een hele reeks extra eisen aan de blauwe boeren - zoals AH ze noemt - die voor Zaandam melken om hun melk door A-ware te laten verwerken voor de klanten van de kleine 1.000 Albert Heijn-winkels in ons land. Daar krijgen ze vanaf augustus dan wel 5 cent in plaats van de huidige 3 cent extra voor ten opzichte van de handelsprijs voor de boer van weidemelk.
De boeren mogen niet meer ploegen (dat is beter voor de bodem en beperkt de CO2-uitstoot); daarmee is blijvend grasland een harde eis. Bovenop de bestaande eisen voor kruiden en klaver komt 10% extensief beheerd kruidenrijk grasland. Tussen april en juni mag niet gemaaid of bemest worden. Ook jongvee moet verplicht de weide in en moet op het eigen bedrijf of binnen een straal van 25 kilometer van de boerderij worden opgefokt. De boeren mogen geen kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen gebruiken. Ook verplicht: alleen groene stroom. De kalversterfte mag per boer niet hoger liggen dan het Nederlandse gemiddelde.
Wordt de melk er lekkerder van? Nee, wel duurzamer en duurder. Of de in de toekomst als gevolg van de coronacrisis vermoedelijk minder koopkrachtige consument dat er voor over heeft, gaat de toekomst AH en de markt leren. In 2018 sprak Foodlog met de boeren van Albert Heijn, die er toen alle vertrouwen in hadden. Nu de markt verandert, kan straks gaan blijken dat FrieslandCampina door achter te blijven toch beter zit.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#25
1. Sarcasme relativeert. En prikt dikwijls ook door
2. Ken geen bedrijven in de food distributie en productie, die dat sarcasme ter harte nemen. Ik vind dat je bovengenoemde topic a priori kritisch moet evalueren. Zou bijna zeggen: stink er niet in.
Ken inderdaad ook buiten die sector geen groeibedrijven die principieel het goede doen. Meest vulgair zelfs een sector die hoogwaardige bedreven is in de productie van geneesmiddelen. Misschien ken jij er ?
Er blijven alleen dat soort 'bedrijven' over, die niet gewin aan roem en macht najagen.
Zoals Artsen zonder Grenzen, Leger des Heils. Die produceren en distribueren helaas niet, maar ruimen de puin van economisch barbarisme op.
We zijn blijkbaar nog niet zo ver geëvolueerd, dat productie en handel, van wat dan ook, een dienstensector vormen, die hoogwaardig (ook technisch innovatief ) primair welzijn van mens en natuur tot doel heeft.
#24, dank voor je sarcasme en ik weet dat je nooit iemand moet vragen om een grap uit te leggen, maar toch: kun je uitleggen welke bedrijven wel doen wat jouw sarcasme wil?
Heel veel respect voor AH !
Ik heb begrepen dat ze de lijn lijn ook naar de aandeelhouders doortrekken. Die mogen hun 'shareholder fee' uitsluitend nog besteden aan humanitaire doelen, en en niet herinvesteren in bedrijven die niet honderd procent duurzaam zijn. Anders worden ze uitgekocht.
AH komt ook controleren of ze op hun landgoed geen bestrijdingsmiddelen toepassen en van mei tot september de gazons niet maaien, maar de natuur vrij laten..
Toch knap van Albert Ahold !
Echt Holland als gidsland... ;-)
Dank Simone!
Dick Veerman #21 : ik heb het doorgegeven.