AH moet naar Jumbo kijken, want die loopt voor in beleving. Dat zei twee maanden geleden het Vlaams detailhandelsvakblad RetailDetail.

In Eindhoven is vanaf vandaag te zien of dat gelukt is. Daar kwam Albert Heijn met de eerste XL in nieuwe stijl. De kernwoorden blijken te zijn: meer beleving (inderdaad dus), meer bijzonder assortiment, meer gemak en meer gastvrijheid, aldus Distrifood.

Niet meer 'kil en afstandelijk'
In de winkel wordt meteen duidelijk dat Albert Heijn insteekt op de aansluiting met de klant. Recent kwam in het nieuws dat de winkels van Albert Heijn 'kil en afstandelijk' bevonden worden. In de vernieuwde XL probeert de Zaanse kruidenier de klant actief op te zoeken. Er wordt gekookt en sushi bereid. Er worden smoothies gemaakt en sappen geperst. Er er is een marktplein met koffiebar en lunchgelegenheid. Op het marktplein staan lokale producenten met hun versproducten en zelfs een foodtruck 'om de voedselverspilling terug te dringen', schrijft Distrifood.

'Heerlijk welkom'
Bij de opening werd duidelijk hoe de nieuwe Albert Heijn zich wil presenteren: boven de ingang prijken de woorden 'Heerlijk welkom'. AH speelt er mee in op elke klantbehoefte. Van de gehaaste forens die even de boodschappen komt ophalen in het Pick-Up Point tot degene die op zoek naar inspiratie alle tijd heeft 'voor een boodschappentrip die je zintuigen prikkelt', aldus AH.
Voor de zelfkokers is er het vernieuwde 1-2-3-4-kokenconcept met verschillende componenten. De koks koken een wekelijks nieuw menu met keuze uit 5 hoofdgerechten, dat je ter plekke kunt opeten of mee kunt nemen. Er is een steenoven voor de ambachtelijke pizza's, een sushibar en de broodafdeling heeft een eigen rijskast zodat er de hele dag echt vers brood gebakken kan worden. En alsof dat nog niet genoeg is: op de koffietafel en op strategische plekken in de winkel liggen iPads. Daarmee kunnen klanten contact zoeken met de medewerkers die hen vervolgens persoonlijk te woord komen staan bij vragen of bijzonderheden.

Gelukt?
Distrifood biedt een fotoreportage van de nieuwe winkel, te bekijken via deze link.

De grote vraag is uiteraard: onderscheidt AH zich nu met dit concept of is het alleen maar 'weer een beetje bij'? Eén ding is zeker: over beleving moet je niet praten en er ook geen woorden aan vuil maken. Het moet te voelen zijn. Sigmund Freud, de uitvinder van de psychologie, zou het misschien zo hebben gezegd: 'het welkom boven de ingang laat misschien zien dat AH zich afvraagt of wel echt gelukt is.'

Fotocredits: Distrifood
Dit artikel afdrukken