In Nederland zet AH in op zogenaamde Pick Up Points en afhaalpunten voor internetboodschappen. In de VS is Ahold marktleider met internetkruidenier Peapod. AH en concurrenten als Amazon zijn nog zoekende naar de winnende strategie.
Albert Heijn voorziet dat losse Pick Up Points voor via internet bestelde boodschappen een een grote vlucht gaan nemen. Op dit moment zijn er 6 van deze Pick Up Points in Nederland, aan het eind van het jaar moeten dat er een veelvoud van zijn. Adriaan Thierry is bij Albert Heijn verantwoordelijk voor 'e-commerce', dat moet uitgroeien tot het 'derde kanaal', naast de winkels en de thuisbezorgservice. Hij vertelt in een interview met Emerce over de ambitieuze plannen van het supermarktconcern.
Thierry maakt onderscheid tussen Pick Up Points en Bol.com-afhaalpunten. Bij de Pick Up Points (de 7e is bijna klaar) haalt de klant zijn eerder via internet bestelde boodschappen op. Hij hoeft daarvoor de winkel niet meer in. De Bol.com afhaalpunten (nu 59, eind 2013 een paar honderd), bevinden zich juist wel in de winkels, zodat de klant fysiek boodschappen doen kan combineren met het ophalen van zijn bestelling. Thierry wil bovendien het thuisbezorgingsgebied vergroten om uiteindelijk tweederde van de Nederlandse bevolking te bereiken. Nu is bezorgen nog niet mogelijk in Drenthe, Friesland en Groningen. Het idee daarvoor noemt hij "Home Shop Centers": "een soort van megastores voor onszelf waar de de bestellingen samenstellen en distribueren".
Niet alle winkels zullen automatisch een afhaalpunt krijgen. Voor sommige winkels is er niet genoeg ruimte of parkeergelegenheid. AH zoekt daarom actief naar partners waar afhaalpunten logisch in de dagelijkse verkeersstromen passen. Thierry: "grote bedrijven, treinstations, kinderdagverblijven, bouwmarkten en dergelijke".
Thierry ziet Frankrijk als lichtend voorbeeld: alle grote supermarkten daar hebben een online kanaal in combinatie met Pick Up Points. Ze gebruiken die zelfs om direct met elkaar de concurrentie aan te gaan. Pal naast de winkel van de ene keten staat het Pick Up Point van de concurrent. Ook kijkt hij graag naar wat de Amerikaanse thuisbezorgsuper Peapod doet. Deze AH-dochter staat in de VS momenteel extra in de schijnwerpers nu Amazon aangekondigd heeft AmazonFresh verder uit te willen rollen.
Peapod is op dit moment de grootste webkruidenier in de VS en wil in 2016 de omzet verdrievoudigen tot 2 miljard dollar, ongeveer 10 procent van de totale omzet van Ahold in de VS. Volgens FD-columnist Gerben van der Marel is de totale kruideniersmarkt in de VS 568 miljard dollar groot, en zal het online boodschappen doen in 2016 een waarde van 21 miljard dollar vertegenwoordigen. Geen wonder dat ook Amazon nu instapt. De afgelopen jaar zijn meer internetkruideniers kopje onder gegaan dan dat er van klinkende successen sprake was. Ook Peapod zou niet veel overhouden onder de streep. Maar met zo'n grote markt en zulke professionele spelers is het geen kinderspel meer.
Onderwijl zegt Wal-Mart dat het anderen nog voor laat gaan. Het bedrijf is nog niet overtuigd van de grootte van de markt. Volgens Van der Marel is dat een beetje dom.
Fotocredits: 'Peapod delivers', Lynn Gardner
Dit artikel afdrukken
Thierry maakt onderscheid tussen Pick Up Points en Bol.com-afhaalpunten. Bij de Pick Up Points (de 7e is bijna klaar) haalt de klant zijn eerder via internet bestelde boodschappen op. Hij hoeft daarvoor de winkel niet meer in. De Bol.com afhaalpunten (nu 59, eind 2013 een paar honderd), bevinden zich juist wel in de winkels, zodat de klant fysiek boodschappen doen kan combineren met het ophalen van zijn bestelling. Thierry wil bovendien het thuisbezorgingsgebied vergroten om uiteindelijk tweederde van de Nederlandse bevolking te bereiken. Nu is bezorgen nog niet mogelijk in Drenthe, Friesland en Groningen. Het idee daarvoor noemt hij "Home Shop Centers": "een soort van megastores voor onszelf waar de de bestellingen samenstellen en distribueren".
Niet alle winkels zullen automatisch een afhaalpunt krijgen. Voor sommige winkels is er niet genoeg ruimte of parkeergelegenheid. AH zoekt daarom actief naar partners waar afhaalpunten logisch in de dagelijkse verkeersstromen passen. Thierry: "grote bedrijven, treinstations, kinderdagverblijven, bouwmarkten en dergelijke".
Thierry ziet Frankrijk als lichtend voorbeeld: alle grote supermarkten daar hebben een online kanaal in combinatie met Pick Up Points. Ze gebruiken die zelfs om direct met elkaar de concurrentie aan te gaan. Pal naast de winkel van de ene keten staat het Pick Up Point van de concurrent. Ook kijkt hij graag naar wat de Amerikaanse thuisbezorgsuper Peapod doet. Deze AH-dochter staat in de VS momenteel extra in de schijnwerpers nu Amazon aangekondigd heeft AmazonFresh verder uit te willen rollen.
Peapod is op dit moment de grootste webkruidenier in de VS en wil in 2016 de omzet verdrievoudigen tot 2 miljard dollar, ongeveer 10 procent van de totale omzet van Ahold in de VS. Volgens FD-columnist Gerben van der Marel is de totale kruideniersmarkt in de VS 568 miljard dollar groot, en zal het online boodschappen doen in 2016 een waarde van 21 miljard dollar vertegenwoordigen. Geen wonder dat ook Amazon nu instapt. De afgelopen jaar zijn meer internetkruideniers kopje onder gegaan dan dat er van klinkende successen sprake was. Ook Peapod zou niet veel overhouden onder de streep. Maar met zo'n grote markt en zulke professionele spelers is het geen kinderspel meer.
Onderwijl zegt Wal-Mart dat het anderen nog voor laat gaan. Het bedrijf is nog niet overtuigd van de grootte van de markt. Volgens Van der Marel is dat een beetje dom.
Fotocredits: 'Peapod delivers', Lynn Gardner
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ongetwijfeld zullen veel mensen het handig vinden, je spullen bestellen en aan de klantenservice ophalen, maar is het hele idee van online bestellen niet gewoon dat je het THUISbezorgd krijgt zodat je juist de deur niet uit hoeft? Dat is de reden waarom ik veel dingen online bestel, behalve mijn gewone boodschappen, die zie ik liever eerst zelf voor ik ze betaal en mee naar huis neem, als je die thuis laat bezorgen en je krijgt rotte tomaten zit je mooi in het schip als je die dezelfde dag wilt eten.
Lijkt me met ophalen van etenswaren ook een probleempje. Denk je snel klaar te zijn, moet je weer terug want er is iets bedorven, ziet er lelijk uit waar je liever wat anders voor hebt, rotte plekken terwijl je zelf mooie appels had kunnen uitzoeken, enz, kost toch weer extra tijd.