Maar in Europa mag Agrico de Carisma niet verkopen met de gezondheidsclaim van een lagere glycemische index (GI). Bij ons haalde in 2012 het Europese voedselveiligheidsagentschap EFSA grondig de bezem door de toegestane gezondheidsclaims op voedingsmiddelen.

In Australië is de aardappel van Agrico wel een groot succes, vertelt Agrico-directeur Jan van Hoogen in het Financieele Dagblad. Daar is het toegestaan te adverteren met teksten als: “Carisma is het eerste aardappelproduct dat koolhydraten bevat die langzaam vrijkomen. Langzaam vrijkomende koolhydraten zorgen ervoor dat je lichaam gedoseerde energie krijgt. Dat resulteert in een minder snel hongergevoel. Deze aardappel past perfect in een bewust gezond dieet”.

Agrico-directeur Jan van Hoogen toont zich teleurgesteld over het verbod van EFSA en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) op het voeren van een generieke gezondheidsclaim. Wetenschappelijk bewijs voor de medische effecten van GI-scores is er volgens de EFSA niet. Van Hoogen zal geen aanvraag indienen, daarvoor schat hij de kansen - gezien de eerdere ervaringen van Becel en Yakult - te klein in.

De Carisma kan zich door het niet op de verpakking mogen zetten van de lage GI onvoldoende onderscheiden van andere aardappelen en is bijvoorbeeld bij Albert Heijn alweer uit de schappen verdwenen, schrijft het FD. Best zuur, want de Nederlandse Diabetesvereniging staat wel volledig achter de Carisma. "Vanuit de patiëntenvereniging waren wij enthousiast over deze aardappel. Nederland blijft toch het land van aardappeleters."
Dit artikel afdrukken