In de Ondertussen van zaterdag 27 juni en zondag 28 juni vallen mij deze berichten op:

- dierenartsen zien sinds het begin van de lockdown flink wat afgeslankte honden met versleten voetzool-eeltkussentjes. Dat komt doordat al die baasjes door de lockdown meer tijd hebben en, naast al dat thuiszitten, ook meer lichaamsbeweging namen. Lange wandelingen dus, met de hond. Nu de baasjes weer meer de deur uit zijn, missen de honden de dagelijkse aandacht en kunnen ze zelfs last hebben van verlatingsangst. Katteneigenaren meldden zich juist met poezen met stress - blaasontstekingen en kale plekken. De serene rust waar poezen op gesteld zijn, werd door het thuis zijn van voltallige gezinnen ruw verstoord (Trouw).

- de Belgische bierbrouwer AB InBev gaat zijn gebruikte water 'een tweede leven' geven. Deze zomer gaat er 20 miljoen liter gezuiverd brouwerijwater naar de landbouw, die met droogte kampt (VILT). Boeren kunnen vanaf 1 juli elke dag met een tankwagen bij de brouwerijen van Stella Artois in Leuven en Hoegaarden water gaan ophalen. Dat ging niet vanzelf. De federatie van de Vlaamse voedingsindustrie, Fevia, heeft AB InBev geholpen om versneld een vergunning te verkrijgen van de Vlaamse overheid. Om afvalstoffen als grondstof te kunnen gebruiken is een 'grondstofverklaring' nodig. Met de Waalse autoriteiten is AB InBev nog in gesprek, zodat ook de Waalse landbouwers voor water terecht kunnen bij de brouwerijen in Jupille. En waar ging dat water voorheen dan naar toe? Het gezuiverde brouwerijwater dat niet gebruikt werd voor het schoonmaken van de technische installaties of geschonken wordt aan de Leuvense groendienst, werd teruggegeven aan het riviertje de Dijle. Daar kunnen boeren deze zomer dus minder water in verwachten.

- Coca-Cola gaat een maand lang niet meer adverteren op social media. Met de boycot sluit het frisdrankenconcern zich aan bij een zich steeds verder uitbreidende groep bedrijven die sociale netwerksites ertoe aan willen zetten harder op te treden tegen racistische en haatdragende boodschappen (De Standaard). Onder meer autofabrikant Honda, telecombedrijf Verizon en ook Unilever gingen Coca-Cola al voor. De boycot is onderdeel van de Stop Hate for Profit-campagne van Amerikaanse burgerrechtenorganisaties. Unilever gaat bovendien in India zijn Fair & Lovely-huidcreme een nieuwe naam geven. De woorden 'fair', 'lichter', 'witter' zouden impliceren dat een lichte huid een positieve eigenschap is van een persoon. En dat past bepaald niet in de huidige golf van wereldwijde onrust over racisme dat in alle aspecten van het dagelijks leven opduikt (TIME).

Lieveheersbeestjes vergallen het leven van strandgasten, maar blijken goed nieuws: het zijn inheemse lieveheersbeestjes. Lekker veel insecten van eigen bodem dus (Algemeen Dagblad).

Goede doelen hebben de afgelopen maanden tientallen miljoenen euro's minder binnengehaald. Door de lockdown waren collectes niet mogelijk en konden veel sponsorlopen en - evenementen geen doorgang vinden (zoals de Alpe d'Huzes). Uitzondering was het Leger des Heils. De organisatie zette tijdens de coronacrisis veel extra hulpverleningslocaties op en daar stroomden de giften binnen. Het Leger des Heils zit inmiddels qua donaties boven het bedrag dat was begroot (Het Financieele Dagblad).

Het maakt nogal wat verschil welke houtskool je gebruikt voor de BBQ. Van de 13 miljoen kilo houtskool die we in Nederland verstoken wordt naar schatting 80% milieuonvriendelijk geproduceerd in Zuid-Amerika en Afrika (Algemeen Dagblad). Gelukkig zijn er ecologisch verantwoorde alternatieven: houtskool van de (schadelijke) melliferaboom (Bushveld Charcoal), kokosbriketten (wel die zonder toegevoegde paraffine) of briketten van katoen en mais. Wil je toch echte houtskool, let dan op het FSC-keurmerk.

Check Ondertussen dat onderwijl alweer verder is
Dit artikel afdrukken