De Pelagic Freezer-trawler Association, de vereniging van diepzeetrawlers, kwam snel met een verklaring. Niks bijvangst, een gescheurd net. Keurig volgens de regels gemeld. De blauwe wijting was bedoeld voor menselijke consumptie. Daar wordt namelijk surimi van gemaakt in Litouwen. De verloren gegane vis wordt in mindering gebracht op het quotum van de Margiris.
Ook de Franse minister van Zee, Annick Girardin, verwees naar die verklaring na haar eerdere verontruste reactie.
Voilà ce qui se passe en ce moment dans le golfe de Gascogne au large de La Rochelle. Quatre navires-usines opèrent dans la zone, dont le Margiris, le deuxième plus grand chalutier du monde (banni en Australie). pic.twitter.com/nA64Fm7VlC
— Sea Shepherd France (@SeaShepherdFran) February 3, 2022
Maar in Frankrijk wordt de grote varende visfabriek (een 'fossoyeur', een doodgraver) afgezet tegen de kleine Franse vissers. Grote diepzeetrawlers zoals de Margiris kunnen per dag honderden tonnen vis binnenhalen. "Dat is wat de ongeveer zestig kleine vissers van Trouville vangen, maar dan in één jaar," zei in 2019 al Dimitri Rogoff, voorzitter van de regionale visserijcommissie van Normandië, in de pers. De Franse visserijvloot bestaat voornamelijk uit kleine, oude schepen en heeft zich niet gemoderniseerd.
De toon is echter gezet: wat doen die grote buitenlandse visfabrieken daar voor onze kusten, terwijl onze kleine Franse vissers zo hun best doen om ambachtelijk vissend het hoofd boven water te houden. Dat neemt niet weg dat ook Frankrijk van die grote jongens telt, bijvoorbeeld de Scrombus, een schip 80 meter dat in 1 nacht ook 200 ton vis binnenhaalt. Ook daar zijn de vissers met hun oude scheepjes van 10-15 meter tegen. Buiten Frankrijk hoor je daar zelden over.
À #Concarneau, au lieu de la manifestation interdite par @Prefet29, les pêcheurs et les associations se sont rassemblés pour un happening et pour crier leur colère près du baptême du Scombrus, chalutier géant de 80 m qui pêchera 200t de poisson par nuit, fossoyeur des océans. pic.twitter.com/rkXqf7498G
— Caroline Roose (@CarolineRooseEU) September 25, 2020
Ik zie die Scombrus ('Makreel') geregeld in IJmuiden liggen. Een monster, net als die andere vriestrawlers. Onbegrijpelijk dat dat nog toegestaan is.
Overigens gaan wijtingen dood als ze niet meer zwemmen, zoals alle pelagische vissen. Dus eenmaal in een trawlnet gevangen begeven ze het.
#12, over de problemen van visserij voor de kust van West Afrika heb ik meerdere malen iets geschreven. Check dit artikel over vismeel. Over de overbevissing van makreel, blauwe wijting en haring. Ook nog iets over het volgen van vissersschepen en hoe moeilijk dat is omdat het automatisch volgsysteem AIS (Marine Traffic) soms uit staat.
De NGO Sea Sheperd heeft inmiddels een officiële klacht ingediend wegens overboord zetten van bijvangst.
#3. Wanneer iemand zijn argumentatie ondersteunt met "Ooit een aflevering gezien van ..." dan weet je dat er ongefundeerde meningen volgen.
Nog gehoord van ultracrepidarianisme ?
Op deze site kun je het wereldwijde scheepvaartverkeer zowat live volgen. Hier een detail van de vissersschepen voor de kust van Mauretanië (de creme kleurige symbooltjes zijn vissers; met de filters links kun je die selecteren). Door op een schip te klikken krijg je details over het schip en de vlag waar het onder vaart.
De Margiris vist ondertussen ten westen van Ierland.