Winkelketen Action boert goed. “Ook deze week openen er weer 5 winkels in 5 verschillende landen”, zegt CEO Sander van der Laan op BNR.

Alle Action-winkels hebben hetzelfde assortiment met dezelfde assortimentsindeling. Het succes van de spulletjes-discounter schuilt in de verleiding van de lage prijzen. De gemiddelde klant komt voor 2 à 3 aankopen naar de winkel, maar staat doorgaans met wel 8 artikelen aan de kassa. Plannen om als online retailer verder te groeien, heeft de discountwinkel dan ook niet.

Volgens van der Laan komen de klanten juist graag naar de winkel toe. “E-commerce is inderdaad een snelgroeiend kanaal in de internationale retailwereld. Maar wat wij doen, non-food discounter zijn, vervult ook een snel groeiende behoefte. Wij hebben onze keuze gemaakt om daar heel nadrukkelijk op in te zetten.”

Dat betekent niet dat online zichtbaarheid niet belangrijk is voor de prijsvechter. Action vernieuwde recent zijn website (maar bleef zonder 'koopknop'), adverteert online en stuurt 3 keer per week een mailing. “Vorige week hadden we 2 miljoen klanten in de winkel. Bijna 1,5 miljoen Nederlanders oriënteerden zich dezelfde week op de website.” Ook is de discounter nadrukkelijk aanwezig op de verschillende sociale media.

Het afgelopen boekjaar zorgden de 325 filialen die eind 2018 open waren voor een omzet van ruim €4,2 miljard. De operationele winst steeg naar €450 miljoen, 16% hoger dan een jaar eerder, schrijft het FD.
BNR - Action groeit razendsnel in het buitenland - maar gaat nog niet online
  • Deel
Druk af