De acties van Milieudefensie voor 'duurzame melk' zijn bij discountsuper Lidl niet goed gevallen. Mogelijk moet Milieudefensie, net als in het geval van Albert Heijn, concluderen dat Lidl de NGO blijkt af te troeven op zijn eigen terrein.
"De afgelopen maanden hebben we actie gevoerd, maar ook veel gesproken met onder meer Albert Heijn, Aldi, Superunie-leden, Jumbo en Lidl", zegt woordvoerder Bart van Opzeeland. "Lidl heeft de gesprekken met ons gestaakt omdat ze niet gecharmeerd waren van de actie die we bij het hoofdkantoor in Huizen voerden." Jumbo, Albert Heijn en Aldi kwamen wel in beweging.
Lidl zegt in een reactie op Distrifood al langer bezig te zijn met verduurzaming van het zuivelschap: "Wij stapten als eerste over op 100 procent weidemelk en we zijn vanaf het begin aangesloten bij de Beter Leven zuivel pilot. We onderzoeken met onze eigen leveranciers hoe we continu verbeterstappen kunnen blijven zetten. We zien dan ook zeker nog mogelijkheden", aldus woordvoerder Sascha van der Helm van Lidl.
In de markt gaan sinds kort geruchten dat Lidl juist een grote stap wil zetten. Net als Albert Heijn kan het bedrijf Milieudefensie straks misschien verrassen. Voor de Nederlandse boeren wordt de situatie er niet minder verwarrend door, omdat het oude boerencollectief er door verstoord wordt. In een lange discussie ging het daar afgelopen week al over op Foodlog.
Dit artikel afdrukken
Lidl zegt in een reactie op Distrifood al langer bezig te zijn met verduurzaming van het zuivelschap: "Wij stapten als eerste over op 100 procent weidemelk en we zijn vanaf het begin aangesloten bij de Beter Leven zuivel pilot. We onderzoeken met onze eigen leveranciers hoe we continu verbeterstappen kunnen blijven zetten. We zien dan ook zeker nog mogelijkheden", aldus woordvoerder Sascha van der Helm van Lidl.
In de markt gaan sinds kort geruchten dat Lidl juist een grote stap wil zetten. Net als Albert Heijn kan het bedrijf Milieudefensie straks misschien verrassen. Voor de Nederlandse boeren wordt de situatie er niet minder verwarrend door, omdat het oude boerencollectief er door verstoord wordt. In een lange discussie ging het daar afgelopen week al over op Foodlog.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
#8 Jan Peter. Dat bedoel ik. Vele van wat diverse mensen in dit land doen, komt voort uit een mate van hypocrici, verpakt met mooie woorden. Maar op zich is dat niet erg, als het een bepaald lovenswaardig realistisch doel nastreeft. En ja. Maar als ik kleren van de keizer zie, wil dat dan soms ook gewoon als zodanig benoemen. Meer niet.
Piet bedoelde waarschijnlijk hypocriet. Maar ik leer te begrijpen, met moeite, dat greenwashing ook een stap kan zijn naar wat meer duurzaamheid. En vooralsnog duurzaamheid alleen maar echt duurzaam kan zijn als het past in een positief verdienmodel.
Dick #3, je spreekt over “de samenleving”. Is dat niet hetzelfde als “het volk” van Baudet en Wilders? Het gaat uit van een homogeniteit die in de praktijk niet blijkt te bestaan. In werkelijkheid blijkt het vaak te gaan om beperkte groepen mensen. Daarom is het ook zo moeilijk om iets aan duurzaamheid te doen via het winkelschap.
Ik vermoed dat Piet met “schunnig” bedoelt dat supermarkten de illusie van homogeniteit onder de consumenten bewust meespelen om andere doelen dan het willen bijdragen aan een duurzamere samenleving.
#4 Ik begrijp niet welke kikkers er uit welke kruiwagen springen????
Piet, ik kan het niet volgen. Wat is er schunnig aan Nederlandse supermarkten die zelfs meer willen dan Milieudefensie wil?
Kom op, leg het ons uit in heldere taal.