In Groot-Brittannië, om precies te zijn in Gloucestershire en Somerset, loopt al enige jaren een campagne om dassen te ruimen. De dassen zouden een belangrijke rol spelen bij de verspreiding van runder-TB. Dierenactivisten strijden op allerlei manieren tegen het doden van de das.

Vorige week boekte de actiegroep 'Stop the Cull' een succes. Koffieketen Caffè Nero besloot geen melk van 'dassenruimers' meer te kopen.
De dassenactivisten juichen. Hun campagne, gericht op grote melkgebruikers, heeft effect. Als retailers en koffieketens geen melk meer afnemen van boeren die meewerken aan het ruimen, zou dat boeren er toe moeten brengen niet met de ruiming mee te doen. In het geval van Caffè Nero werkte het - voor het eerst. Andere doelwitten, Sainsbury's en Starbucks, willen vooralsnog van geen wijken weten.

Overheidsmaatregelen tegen runder-TB
In The Telegraph reageerde boerenorganisatie National Farmers' Union teleurgesteld. "Het is erg jammer dat Caffè Nero deze stap gezet heeft. Het gaat om overheidsbeleid, gebaseerd op wetenschappelijk bewijs, dat bedoeld is om de verspreiding van rundertuberculose tegen te gaan. Een ziekte die een ernstige bedreiging vormt voor melk- en rundveehouders in het zuidwesten en andere delen van het land en die vorig jaar tot de ruiming van 33.000 koeien geleid heeft".

Dilemma
Een zuivelboer uit Gloucestershire zegt in The Telegraph dat het besluit van Caffè Nero boeren in "een heel moeilijke situatie" brengt. "Jammer genoeg wordt het debat geregeerd door emoties en niet door feiten. De das is overduidelijk een emotioneel onderwerp geworden. Boeren houden net zoveel van dassen als ieder ander, want ze horen bij het buitenleven. Maar het gaat niet om dassen, het gaat om de ziekte."

Volgens de topvrouw van Dairy UK, Judith Bryans, schiet de maatregel zijn doel voorbij. "De zuivelindustrie wil gezonde koeien en een gezonde fauna. Ieder besluit om geen melk uit de pilotzones af te nemen raakt zuivelboeren en consumenten, maar lost verder voor de situatie niets op."

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Maar wie zijn de 'dassenruimers'?
De vraag die opkomt is natuurlijk: hoe kunnen de dassenbeschermers nu weten dat hun afgedwongen maatregel de juiste boeren treft - de boeren die mee doen met het dassenruimen?

Dat kunnen ze niet. De overheid maakt namelijk niet bekend welke boeren met de pilot meedoen. Daarom eisen de dassenbeschermers dat alle boeren binnen de zones waar het ruimen plaatsvindt, uitgesloten worden. Ook de boeren die niet mee doen.
Die weg (van de minste weerstand) volgt Caffè Nero. De koffieketen heeft zijn leveranciers geïnstrueerd geen melk meer af te nemen van boeren uit de pilotzones, ongeacht hoe zij tegenover dassen staan. Alle melk moet voortaan simpelweg van boeren daarbuiten komen.

Fotocredits: 'Badger', Peter Trimming
Dit artikel afdrukken