image

De Britse varkenssector is een groot advertentieoffensief (twv 1,5 miljoen pond, maar ze verliezen nu gezamenlijk 3,6 miljoen per week) gestart om de gestegen voerkosten te kunnen doorberekenen. Op www.pigsareworthit.co.uk kun je door een petitie te ondertekenen als consument je steun aan deze zaak betuigen. Het bekende verhaal: de prijzen zijn gestegen, de boeren kijgen het moeilijk, de consument is niet te beroerd om een iets hogere prijs te betalen. De retailer is op zich niet onwelwillend om een hogere prijs aan de consument te vragen, maarrrr is nog niet bepaald bereid om ook een aanzienlijk deel van die hogere prijs op zijn beurt aan de boer te geven. Het rampenscenario volgens de sector: een hogere varkensvleesprijs, zonder dat daar een betere beloning voor de producent tegenover staat. De varkenscyclus zal uitblijven en het dierenwelzijn zal onder druk komen te staan. De oplossing: met deze petitie zoveel publieke druk organiseren om zo te bewerkstelligen dat de supermarkten de boeren wel "fair" uit gaan betalen. "Fair": een boer kan winst maken.

Dit zou best eens een slimme strategie kunnen zijn. Supermarkten doen veel aan MVO en hebben dus op dat gebied een gevoelige plek. Een imago van "organic" en "Fair" kan zomaar wegsmelten als toeleveranciers samen met het publiek heel hard gaan roepen dat de supers nietsontziende onderhandelaars zijn, die MVO alleen als marketingmiddel inzetten.

Net als de Nederlandse varkens, hebben de Britse boeren bekende landgenoten aan hun zijde. Eerder tekenden de bekende chefs Antony Worrall Thompson, Oliver Rowe, Phil Vickery, Anton Mosimann, Brian Turner, John Torode en Christophe Novelli de petitie, alsmede 'Madness'-zanger Suggs, oud-cricketers Allan Lamb en spin-bowler Phil Tufnell, die eerder ook het gezicht van de British Sausage Week was.
Dit artikel afdrukken