image
foto: dulcelife/Luis Hoyos

Het ziet ernaar uit dat we te maken hebben met een nieuw fenomeen in foodmarketing. Ooit namen de merken en producten het over van de los verkochte appels, peren, boter, kaas en karbonaadjes. Zo kwamen we dus met al die pakjes, potjes, doosjes met mooie labels én met al die kranten- en TV-reclame te zitten. En zo verdwenen de laatste groentenboeren, slagers en bakkers. Of ze terug komen is de vraag, maar duidelijk is wel dat vruchten en groenten aan een duidelijke come-back bezig zijn. Het nieuws gonst al een tijdje: vruchten en groenten met veel vitamine C en rijk aan anti-oxidanten zit in de lift. Bessen, frambozen, granaatappelen en zelfs rabarber zijn weer helemaal in. Vandaag meldt Nutra dat ook aardbeien om die reden de afgelopen 2 jaar een verkoopstijging hebben laten zien van maar liefst 30% in Engeland. Kom daar eens om als je marketingmanager bent van een Mona-toetje! Je baas schuift je zonder pardon een extra bonus toe.

Zou het lang duren eer de Unilever's, Danone's en Nestlé's weer in echte groenten en fruit gaan? Hoogst ongebruikelijk in het push denken van foodmarketeers natuurlijk, maar ... de vraagkant in markt is zich dus overduidelijk al aan het vormen. Dat hebben de consumenten zelf gedaan. In the UK wellicht met een beetje hulp van Prince Charles. Tip voor die a.s. groenten & fruit-marketeers: wij hebben nog een prinses in de coulissen die wel van wat natuur houdt!
Dit artikel afdrukken