Dat constateert een onderzoeker van de Arizona State University in het wetenschapstijdschrift PLoS One aan de hand van een observatiestudie.

Onderzoeker Adriana Dernelles legde de demografische gegevens van 710 vrouwelijke proefpersonen naast geografische gegevens van voedselvoorzieningslocaties. Ze keek vervolgens voor elke deelnemer naar het aantal supermarkten, kruidenierszaken, restaurants en fastfoodrestaurants binnen 1 kilometer van hun huis en werk, en binnen 1 kilometer van de kortste woon-werkverkeer-route.

Proefpersonen, die vaak in de verleiding werden gebracht door een hogere dichtheid van fastfoodketens op de route tussen huis en werk, hadden een hoger BMI. “Na een lange dag op je werk is ‘naar huis gaan en een maaltijd voorbereiden’ het laatste waar je aan denkt,” verklaart Dernelles de uitkomsten in gesprek met The Guardian. Voor iedere extra fastfoodketen per kilometer, was de BMI van de deelnemers gemiddeld 0,7 kg/m2 hoger.

Een paar jaar geleden onderzocht de Universiteit van Cambridge nagenoeg hetzelfde fenomeen. De Britse onderzoekers kwamen tot een soortgelijke conclusie: “Degenen die de meeste foodoutlets tegenkomen, liepen een twee keer zo grote kans op obesitas in vergelijking met degenen die de minste tegenkwamen.”
Dit artikel afdrukken