Bionext publiceert vandaag op basis van verkoopcijfers van onderzoeksbureau IRI het aandeel van biologische producten in supermarkten. Het blijkt vrijwel gelijk te zijn gebleven aan 2019. In 2020 besteedde Nederlanders 3,26% van hun voedselaankopen aan biologische producten. In 2019 was dat 3,21%.
Als gevolg van de corona-pandemie stegen de omzetten van biologisch in de supermarkten mee met de groei van de omzet in supermarkten. De omzetgroei van het kanaal bedroeg 11,8%. Biologisch groeide met 12,9% in het supermarktkanaal iets harder. Omdat het aandeel klein is,vertaalt die grotere groei zich niet in een klinkend verkoopcijfer.
Biologische groenten blijken met een groei van 14,1% de grootste stijger. De tomaat is de meest verkochte biologische groente. 95,6% van de Nederlandse huishoudens kochten in 2020 biologische producten. Die kochten ze met name in de vorm van melkdranken (melk en karnemelk, €73,5 miljoen omzet), eieren (€67 miljoen) en yoghurt (€44,8 miljoen).
Van alle verkochte eieren in Nederland, dus ook buiten de supermarkt, is 16,95% biologisch. Dat is ver boven het gemiddelde gezien het biologische aandeel van 3,26%.
Ook de verkoop van houdbare biologische producten steeg flink (18,6%). Dit lijkt een corona-effect omdat consumenten meer voorraad in huis haalden.
De prijs blijkt nog altijd de grootste barrière om biologische producten te kopen, schrijft Bionext. 65% van de consumenten vindt dat het prijsverschil met gangbare producten te groot is.
Aandeel speciaalzaken sterk gegroeid
Bionext signaleert in zijn rapport achter de cijfers dat biologische winkels het in 2020 beter deden omdat consumenten voor rustiger winkels kozen, waaronder de biologische speciaalzaak. Het aandeel van biologische aankopen in de supermarkt in de totale aankopen van biologische daalde daardoor significant. In 2019 werd 78,7% van alle biologische aankopen nog gedaan in de supermarkt. In 2020 daalde het aandeel biologisch van supermarkten in de totale markt tot 73,8%. De grootste verandering is te zien bij veelvuldige kopers van biologische producten. Zo kochten zij in 2020 37,2% van hun biologische producten buiten het supermarktkanaal ten opzichte van 29,8% in 2019.
Nu de angst voor besmetting onder het publiek afneemt, is het de uitdaging het loopje naar de biologische winkel erin te houden bij de in 2020 verworven consument.
Als gevolg van de corona-pandemie stegen de omzetten van biologisch in de supermarkten mee met de groei van de omzet in supermarkten. De omzetgroei van het kanaal bedroeg 11,8%. Biologisch groeide met 12,9% in het supermarktkanaal iets harder. Omdat het aandeel klein is,vertaalt die grotere groei zich niet in een klinkend verkoopcijfer.
Biologische groenten blijken met een groei van 14,1% de grootste stijger. De tomaat is de meest verkochte biologische groente. 95,6% van de Nederlandse huishoudens kochten in 2020 biologische producten. Die kochten ze met name in de vorm van melkdranken (melk en karnemelk, €73,5 miljoen omzet), eieren (€67 miljoen) en yoghurt (€44,8 miljoen).
Van alle verkochte eieren in Nederland, dus ook buiten de supermarkt, is 16,95% biologisch. Dat is ver boven het gemiddelde gezien het biologische aandeel van 3,26%.
Ook de verkoop van houdbare biologische producten steeg flink (18,6%). Dit lijkt een corona-effect omdat consumenten meer voorraad in huis haalden.
De prijs blijkt nog altijd de grootste barrière om biologische producten te kopen, schrijft Bionext. 65% van de consumenten vindt dat het prijsverschil met gangbare producten te groot is.
Aandeel speciaalzaken sterk gegroeid
Bionext signaleert in zijn rapport achter de cijfers dat biologische winkels het in 2020 beter deden omdat consumenten voor rustiger winkels kozen, waaronder de biologische speciaalzaak. Het aandeel van biologische aankopen in de supermarkt in de totale aankopen van biologische daalde daardoor significant. In 2019 werd 78,7% van alle biologische aankopen nog gedaan in de supermarkt. In 2020 daalde het aandeel biologisch van supermarkten in de totale markt tot 73,8%. De grootste verandering is te zien bij veelvuldige kopers van biologische producten. Zo kochten zij in 2020 37,2% van hun biologische producten buiten het supermarktkanaal ten opzichte van 29,8% in 2019.
Nu de angst voor besmetting onder het publiek afneemt, is het de uitdaging het loopje naar de biologische winkel erin te houden bij de in 2020 verworven consument.
En we gaan ff naar 25% in 2030 volgens Timmermans (met assistent Samson), leg 't mij maar uit.
25% gewoon opleggen betekent voedselrellen en lange rijen voor de voedselbank.
Domheid van een paar socialisten die denken vanuit hun ivoren toren wereldverbeteraar te kunnen spelen.
Geheel niet wetenschappelijk onderbouwd maar ik dacht in het eerste jaar van corona mensen juist naar de streekwinkels renden omwille van.
Nu blijkt maar hoe weerbarstig men is.