De omzet voor Unilever blijft achter. De winst stijgt. Als die trend doorzet wordt het bedrijf een interessante overname-kandidaat. Wellicht is het tegen die achtergrond dat Paul Polman, bestuursvoorzitter van de Nederlands-Engelse multinational, in Davos liet doorschermeren dat hij de zogenaamde B-corp status voor zijn bedrijf nastreeft.

B-corp maakt milieu en samenleving beschermende aandeelhouders
Een B(enefit)-corporation is een Amerikaanse certificering voor for profit bedrijven die niet alleen aandeelhouderswaarde maar tegens sociale en milieu-doelen nastreven. Ze willen het milieu beter maken en mensen en dieren minder ondergeschikt maken aan hun financieel gewin. B-corp certificering biedt hen beschermingen tegen de wetten van de louter financieel gedreven markten. Polman vertelde The Guardian dat hij Unilever na het Braziliaanse Natura de tweede beursgenoteerde B-corp zou willen laten worden.

Niet eenvoudig
Dat is niet zomaar even gedaan. Certificering betekent immers dat voor een in vele sectoren inkopend en verkopend bedijf als Unilever correcte standaards voor duurzaamheid moeten worden bepaald. Zo worden bijvoorbeeld vraagtekens geplaatst bij de duurzaamheidsstandaards die het bedrijf in samenwerking met NGO's heeft bepaald voor soja en palmolie. Pas als daarover de misverstanden uit de wereld zijn, kan Unilever gelden als een van 's werelds grootste winstgedreven sociale en milieu gerichte NGO's, zoals Polman Unilever een tijdje geleden noemde.

Fotocredits: Paul Polman, Unilever
Dit artikel afdrukken