De winst die Hellofresh maakte was bijna160 miljoen euro. Dat was nog hoger geweest als Hellofresh in 2021 niet fors had geïnvesteerd in uitbreiding van nieuwe markten en capaciteit.

Veranderend consumentengedrag
Food is veruit de grootste consumentenmarkt, met nog steeds het kleinste aandeel online aankopen. Hellofresh voorziet nog grote groeimogelijkheden in de markt voor online voeding, zowel bij de dagelijkse boodschappen als kant-en-klare maaltijden. De penetratie van Hellofresh in deze markten is nu nog minder dan een half procent.

Hellofresh wil uiteindelijk de world’s leading fully integrated food solutions group zijn met volledige ketenintegratie: sourcing, productie en levering. Hellofresh gaat consumenten meer keuze bieden en veel snellere levertijden. Met hun eigen ‘in huis’ ketenlogistieke operaties en informatietechnologische competenties hebben ze voordelen tegenover de klassieke foodketens. Daar zijn versnippering, verspilling en prijsvechten nog aan de orde van de dag. Hellofresh kan de service aan consumenten snel aanpassen. Daarnaast kan het bedrijf kostenvoordelen door slimmer werken en andere innovaties snel invoeren.

Mag het een onsje meer zijn?
De concurrentie is hevig. Afhaaldiensten Uber Eats en Delivery Hero lanceren nieuwe diensten in de thuismarkten van Hellofresh. Intussen vechten flitsbezorgers als Gorillas, Zapp en Getir om marktaandeel. Ze worden gesteund door kapitaalkrachtige durfkapitalisten. Cateraars willen de consumentenmarkt eveneens gaan bedienen. Ook traditionele supermarkten breiden hun online aanbod uit en er komen local-for-local netwerken. De online levensmiddelenmarkt is in beweging.

Sceptici zullen zeggen dat 6 miljard euro omzet nog maar heel weinig is. Alleen al in Nederland kopen consumenten voor 45 miljard euro bij de supermarkt. De omzet moet van Hellofresh in 2022 tussen 20 en 26 procent groeien. De aandeelhouders vinden dat duidelijk niet genoeg. Het aandeel halveerde in waarde het afgelopen halfjaar.

Hellofresh wordt volwassen en maakt de juiste strategische keuzes in de foodmarkt. Hun verdienmodel is waardevol. Maar voor marktdominantie is sterke groei nodig. Het mag best wat ambitieuzer.
Dit artikel afdrukken